Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
1-6lk
Ole loistava netissä
- koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Tervetuloa Ole loistava netissä -koulujen työkalupakkiin!
Työkalupakkiin on koottu kattavasti ajankohtaisia ja helppokäyttöisiä materiaaleja ja oppituntisuunnitelmia oppilaiden digitaalisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin vahvistamiseksi.
Kokonaisuus sisältää medialukutaidon lisäksi tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoituksia eri vuosiluokille. Kaikki tehtävät on suunniteltu käytettäviksi ilman syvempää aiheen osaamista tai suurempia luokkahuonevalmisteluja, eikä niiden opettamiseen tarvita erityislaitteita tai -resursseja.
Ole loistava netissä -kokonaisuus koostuu viidestä osa-alueesta:
Ole fiksu netissä: Mieti, ennen kuin jaat
Ole valpas netissä: Älä lankea feikkiin
Ole vahva netissä: Suojaa salaisuutesi
Ole kiltti netissä: On siistiä olla kiltti
Ole rohkea netissä: Jos epäilyttää, sano se ääneen
Miten työkalupakki toimii?
Ole loistava netissä -työkalupakki on suunniteltu joustamaan, joten voit helposti tehdä siitä juuri omalle luokallesi sopivan.
Muokkaa rohkeasti materiaaleja ja tuntisuunnitelmia oman aikataulusi sekä oppilaiden valmiuksien mukaiseksi.
Voit muokata tehtävien kestoa, vaihtaa työskentelymuotoja tai jättää väliin omalle ryhmällesi toimimattomia tehtäviä.
Olet oman luokkasi asiantuntija!
-
Työkalupakista voi ottaa käyttöön yksittäisiä harjoituksia tai syventyä yhteen tai kahteen oppituntiin.
Kokonaisuuden voi käydä läpi myös järjestelmällisesti alusta loppuun.
Toimiva tapa materiaalin hyödyntämiseen on myös monialaisen oppimiskokonaisuuden rakentaminen työkalupakin teemojen ympärille; viiden teeman sisällöistä voi napata sopivat oppituntisisällöt ja käydä niitä läpi päivittäin mediakasvatuksen teemaviikolla.
Työkalupakin teemojen oppitunnit etenevät perustaidoista haastavimpiin sisältöihin.
Monet perustaidoista saattavatkin jo olla oppilaille tuttuja, eikä oppitunteja ole välttämätöntä käydä järjestyksessä läpi.
Onkin hyvä aloittaa työkalupakkiin tutustuminen yhdessä oppilaiden kanssa ja keskustella yhdessä siitä, mitä oppilaat tietävät ja mitä olisi vielä hyvä harjoitella. Näin voitte yhdessä tehdä täsmällisempiä, oppilaiden tarpeisiin perustuvia päätöksiä sopivia materiaaleja valitessanne.
Vain mielikuvitus on rajana sisältöjen hyödyntämisessä!
-
Kaikissa viidessä työkalupakin osiossa on eri määrä oppitunteja, mutta jokaisen oppitunnin rakenne on sama:
Tavoitteet oppilaille
Kirjattuna auki niin, että sopiva oppimateriaali on helppo valita. Tavoitteet voi käydä läpi myös yhdessä oppilaiden kanssa!
Keskustellaan
Osio sisältää taustatietoja oppitunnista kirjoitettuna oppilasystävällisellä kielellä, jotta voit lukea osion ääneen oppilaille ilman sen kummempia ennakkotietoja.
Tehtävä(t)
Oppitunneilla keskitytään yhteen tai kahteen tehtävään. Osassa tehtävissä on voitu suositella muutosta oppilasryhmän iän mukaan.
Ydinasiat
Oppitunnin päätteeksi on tiivis yhteenveto oppitunnin sisällöistä, joka auttaa muistamaan ydinasiat.
-
Löydät jokaisen oppitunnin yhteydestä symbolin, joka osoittaa suositellun vuosiluokan.
Lisäksi toinen symboli kertoo, onko oppitunti tarkoitettu medialukutaidon vai vuorovaikutus- ja tunnetaitojen harjoitteluun (tai molempiin!).
Ota tästä materiaalit käyttöösi
0sa 1: Ole fiksu netissä
Mieti, ennen kuin jaat: digitaalinen jalanjälki ja vastuullinen viestintä
Välillä on vaikea hahmottaa, mitä negatiivisia vaikutuksia digiympäristöissä tapahtuneilla asioilla voi olla. Esimerkiksi harmittomina pidetyt julkaisut voivat loukata tai pahoittaa mieliä. Samoin omaan ja toisten yksityisyyteen liittyviä rajoja voi olla hankala hahmottaa ilman harjoittelua.
Teeman oppitunneilla hyödynnetään konkreettisia esimerkkejä ja käydään ajatuksia herättäviä keskusteluja, jotta oppilaat oppivat pysähtymään ja miettimään, ennen kuin jakavat digitaalisissa ympäristöissä tietoja itsestään (tai toisista).
Tavoitteet
Oppilas ymmärtää, miksi on tärkeää käyttäytyä ystävällisesti ja kunnioittavasti toisia kohtaan, niin digiympäristöissä kuin niiden ulkopuolella.
Oppilas oppii, mitä tarkoitetaan yksityisyydellä ja hahmottaa, että eri ihmisille yksityisyys voi tarkoittaa erilaisia asioita, kuin itselle..
Oppilas tutustuu digitaaliseen jalanjälkeen ja ymmärtää, mitä vaikutuksia on huonosti hoidetulla digitaalisella jalanjäljellä.
Oppilas harjoittelee toimimaan hankalissa tilanteissa ja tietää, milloin pyytää turvallisen aikuisen apua.
Osa 2: Ole valpas netissä
Älä lankea feikkiin: tietojenkalastelu, huijaukset ja uskottavat lähteet
Digiympäristöissä toimiessa on erittäin tärkeää ymmärtää, että kaikki netissä kohdatut ihmiset tai sisällöt eivät välttämättä ole todellisia tai luotettavia. Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että niihin voi liittyä yrityksiä huijata tai varastaa tietoja, henkilöllisyys tai omaisuutta. Huijaukset saattavat tulla myös tutuilta vaikuttavilta käyttäjiltä - siispä on tarpeen pysyä valppaana digiympäristöissä toimiessa!
Tavoitteet
Oppilas ymmärtää, että se, mitä ihmiset kertovat netissä, ei ole välttämättä totta.
Oppilas oppii, miten huijaukset toimivat, miksi ne ovat uhka ja miten niiltä vältytään.
Oppilas harjoittelee netissä olevien tietojen ja viestien todenperäisyyden tunnistamista ja lähdekriittisyyttä.
Oppilas harjoittelee manipuloinnin, perusteettomien väitteiden, kyseenalaisten tarjousten ja palkintojen sekä muiden verkkohuijausten tunnistamista.
Osa 3: Ole vahva netissä
Suojaa salaisuutesi: nettiturvallisuus ja salasanat
Kaikkien, jotka käyttävät nettiyhteydellä varustettua laitetta, kuten peliä, puhelinta, älykelloa, tietokonetta jne., on tunnettava perusasiat yksityisyydestä ja turvallisuudesta netissä. Laitteiden ja niissä olevien henkilötietojen − kaikkien sinua, perhettäsi ja ystäväsi koskevien tietojen − suojaaminen tarkoittaa, että sinun on mietittävä, mitä laitteelle tulee ja mitä sieltä lähtee. Sinun on myös oltava fiksu salasanojen ja jakamiesi tietojen suhteen ja ymmärrettävä, millä eri tavoin voit suojata yksityisyyttäsi netissä.
Tavoitteet
Oppilas ymmärtää, miksi yksityisyydellä ja turvallisuudella on merkitystä ja miten ne liittyvät toisiinsa.
Oppilas harjoittelee vahvojen salasanojen luomista ja ymmärtää, miksi salasanoja ei saa kertoa eteenpäin.
Oppilas oppii käyttämään työkaluja ja asetuksia, joiden avulla huijauksilta, hakkereilta ja muilta uhkilta voi suojautua.
Oppilas ymmärtää, mitä henkilötiedot ovat ja miten tärkeää on pitää ne suojattuina netissä.
Oppilas ymmärtää, miten tekoäly liittyy henkilötietoihin.
Osa 4: Ole kiltti netissä
On siistiä olla kiltti: haitallisen nettikäyttäytymisen torjuminen
Digitaalinen maailma luo uusia haasteita ja mahdollisuuksia sosiaaliseen vuorovaikutukseen meille kaikille. Viestien sävyjä voi olla vaikeampi tunnistaa netissä, jatkuva yhteydenpito voi tuoda sekä lohtua että ahdistusta, ja anonyymisti toimiminen mahdollistaa niin positiviisia kuin negatiivisia yhteydenottoja.
Ystävällisyyden ja empatian harjoittelu on olennaisen tärkeää oman ja muiden hyvinvoinnin näkökulmasta - myös digiympäristöissä. Samaten on tarpeen oppia, miten nettikiusaamiseen ja muihin haitallisiin sisältöihin voi puuttua.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että kiusaamisen kieltämisen sijasta on toimivampaa ennaltaehkäistä haitallista toimintaa harjoittelemalla vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Näin luodaan terve perusta sosiaaliselle kanssakäymiselle netissä ja netin ulkopuolella - ja tehdään kiltteydestä siistiä!
Tavoitteet
Oppilas hahmottaa, mitä ystävällinen ja toisia kunnioittava käytös tarkoittaa ja miten se ilmenee netissä ja netin ulkopuolella.
Oppilas ymmärtää, miksi on hyvä pyrkiä positiivisuuteen nettiviestinnässä.
Oppilas tunnistaa nettikiusaamisen ja oppii, miten nettikiusaamiseen voi puuttua.
Oppilas tunnistaa tilanteet, joissa olisi hyvä kääntyä turvallisen aikuisen puoleen.
Osa 5: Ole rohkea netissä
Jos epäilyttää, sano se ääneen: ahdistavat sisällöt ja tilanteet
On harmillisen tavallista kokea tai kohdata digiympäristöissä ahdistavia kuvia, videoita, viestejä tai muita sisältöjä. Oppilaiden onkin tärkeä muistaa, että he eivät jää yksin, jos he kohtaavat ahdistavaa tai epämukavalta tuntuvaa sisältöä. Näissä tilanteissa on oltava rohkea; jos epäilyttää, sano se ääneen.
On helpompi toimia rohkeasti, kun yhdessä on etukäteen sovittu, miten erilaisissa tilanteissa on viisainta toimia.
Tavoitteet
Oppilas ymmärtää, että digitaalisissa ympäristöissä liikkuu paljon epäasiallista sisältöä, joka saattaa herättää epämukavia tunteita.
Oppilas oppii, että hänellä on oikeus olla turvassa - myös digitaalisissa ympäristöissä, ja saada apua aikuisilta.
Oppilas harjoittelee tunnistamaan, minkälaisissa tilanteissa on pyydettävä apua tai juteltava asiasta turvallisen aikuisen kanssa.