Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Älä lankea feikkiin

Oppitunti 6: Internethakujen harjoittelu

Oppitunnilla oppilaat tutustuvat nettiyhteyden avulla hakukoneen käyttöön ja miettivät, miten muodostaa mahdollisimman hyvä hakukysely hakukoneelle.

Tavoitteet

  • Oppilas oppii, miten hakukonetta käytetään.

  • Oppilas harjoittelee tiedonhakua valitsemastaan aiheesta.

  • Oppilas kokeilee erilaisten hakukyselyjen luomista ja arvioi niiden toimivuutta.

Oppitunnista

Oppitunnilla oppilaat tarvitsevat nettiyhteydellä varustetut laitteet, kuten läppärit tai tabletit, joilla harjoitella hakukoneen käyttöä.

Sanasto

  • Sisältö, jonka tarkoitus on herättää huomiota ja saada sinut klikkaamaan linkkiä tai avaamaan sivuston.

  • Sana, joka liittyy keskeisesti siihen asiaan, josta haluat hakea tietoa netistä.

  • Hakusana, joukko hakusanoja tai kysymys, jonka kirjoitat hakukenttään löytääksesi tietoa netistä. Joskus haku vaatii useamman kuin yhden kokeilun, jotta löydät etsimäsi.

  • Ohjelmisto tai ”työkalu”, jolla ihmiset etsivät verkosta tietoa, kuten sijainteja, kuvia ja videoita.

  • Kokoelma tietoja, jotka saat hakukoneeseen sen jälkeen, kun olet kirjoittanut kyselysi ja painanut painiketta ”Hae” tai ”Lähetä”.

Keskustellaan

Hakukone on työkalu, joka auttaa sinua löytämään tietoa netistä.

Voit käyttää hakukonetta siirtymällä valitsemaasi selaimeen ja kirjoittamalla hakukenttään kyselyn – kysymyksen tai avainsanoja – jotta saat tietoa aiheesta, josta haluat tietää lisää.

Joskus avainsanat toimivat paremmin kuin pelkkä kysymys. Tämä johtuu siitä, että kyselyssäsi käyttämäsi sanat sekä sanojen järjestys ovat todella tärkeitä hakukoneen toimintalogiikan kannalta. Jos kysyt vain kysymyksen, siinä ei välttämättä ole sanoja ja järjestystä, jotka auttavat hakukonetta (ja sen taustalla raksuttavaa algoritmiä) löytämään etsimäsi tulokset.

Tärkeintä on kuitenkin, että aloitat jostakin, sillä haluttujen tietojen saaminen edellyttää usein useampaa kuin yhtä kyselyä.

Voit siis aloittaa kirjoittamalla kysymyksesi hakukoneeseen ja käymällä saamiasi hakutuloksia läpi. Jos hakutulokset eivät ole mielestäsi tarpeeksi hyviä, voit keksiä saamiesi tulosten avulla parempia avainsanoja, joita käyttämällä pääset vielä lähemmäksi etsimääsi asiaa.

Huomautus opettajalle: Kokeilkaa seuraavaa yhdessä oppilaiden kanssa. Voit jakaa näyttösi, jotta oppilaat näkevät miten tiedonhaku käytännössä tapahtuu.

  1. Kokeillaanpa tiedonhakua yhdessä!

    Sanotaan, että haluan perustaa puutarhan. Haluan kasvattaa kasviksia ja vihanneksia, joita voin käyttää ruoanlaittoon.

  2. Minulla ei ole aavistustakaan, miten se onnistuu, joten aion etsiä tietoa netistä. Siirryn hakukoneeseen ja kirjoitan kysymyksen: ”Miten perustan puutarhan?”

  3. Katsotaanpa näitä tuloksia.

    Tarkastele tuloksia luokan kanssa. Muista huomauttaa, että tuloksista löytyy verkkosivustoja, kuvia, videoita ja muunlaisia tuloksia. Näytä myös ne hakutulokset, jotka eivät ole oleellisia, kun ajatellaan ruoanlaittoon käytettävien kasvisten, vihannesten ja mausteiden kasvattamista puutarhassa.

    Näköjään monet näistä tuloksista koskevat kaikenlaisia puutarhoja, mutta minä tarvitsen tietoa puutarhan perustamisesta kotiin omalle pihalleni. Lisäksi haluan kasvattaa vain kaikenlaista syötävää. Minun pitäisi varmaan lisätä avainsana kasviksista, eikö niin? Selvä, yritetään etsiä haulla ”kotipuutarha kasvikset”.

  4. Katsotaanpa näitä tuloksia.

    Mitä huomaatte? Anna oppilaiden kertoa, mitä he huomaavat hakutuloksissa.

    Kumpikin hakukerta antoi minulle tietoa puutarhan perustamisesta, eikö niin? Ensimmäisellä hakukerralla tulokset koskivat kaikenlaisia puutarhoja. Se kertoi minulle, että alkuperäiseen kyselyyni piti lisätä pari tärkeää avainsanaa saadakseni hakutulokset, joita tarvitsin puutarhan perustamiseen ruoanlaittoa varten. Tiesitkö muuten, että sellaista puutarhaa kutsutaan ”keittiöpuutarhaksi”?

Mitä enemmän hakukyselyjen tekemistä harjoittelee, sitä helpommaksi tiedonhaku muuttuu.

Voit aina aloittaa kysymyksellä, ja jos et saa vastausta, löydät hakutuloksista avainsanoja, joita voit kokeilla päästäksesi lähemmäksi haluamaasi tietoa. Jos haluat aloittaa avainsanoilla, mutta et ole varma sopivista avainsanoista, kannattaa muistaa, että vääriä avainsanoja ei olekaan. Kokeile joitakin! Voit aina kokeilla toista hakukyselyä, jos et näe toivomiasi tuloksia. Harjoitellaanpa haun tekemistä seuraavaksi!

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

01 Huolehdi, että oppilailla on nettiyhteydellä varustetut laitteet käytössä.

02 Jaa ”Tiedonhaun harjoittelu” -monisteet oppilaille.

03 Laatikaa ensimmäinen hakukysely

Selitä oppilaille, että he tutustuvat hakukoneen käyttöön ja harjoittelevat hakukyselyjen tekemistä. Monisteessa on neljä eri hahmoa, joista kukin ajattelee (ajatuskuplassa) jotakin, josta hän haluaa oppia lisää.

Pyydä sitten oppilaita...

  • Kirjoittakaa hakukoneeseen alkuperäinen hakukysely (joka on annettu monisteessa) ja tutustukaa hakutuloksiin.

  • Kirjoittakaa 1-3 hakutulosta monisteelle.

04 Laatikaa oma (toinen) hakukysely

Pyydä oppilaita katsomaan uudelleen, mitä hahmo haluaa tietää (ajatuskuplassa). Kysy oppilailta, antoivatko alkuperäiset hakutulokset tarpeeksi oleellista tietoa tästä aiheesta.

  • Ohjaa oppilaita muuttamaan alkuperäistä kyselyä niin, että se sisältää avainsanoja, jotka antavat heille hyödyllisempiä hakutuloksia.

    Vihje: Oppilaat voivat kokeilla haussa avainsanoja, jotka he löysivät ensimmäisistä hakutuloksista tai hahmon ajatuskuplasta.

  • Pyydä oppilaita kirjoittamaan tämä toinen hakukysely hakukoneeseen ja tutkimaan hakutuloksia.

  • Pyydä oppilaita kirjoittamaan1-3 tulosta tehtävämonisteelleen.

05 Keskustelkaa yhdessä

Käykää luokan kesken keskustelua siitä, millaisia muutoksia oppilaat tekivät alkuperäiseen hakukyselyyn ja millaisia tuloksia he saivat muokatulla hakukyselyllä. Mitä havaintoja oppilaat tekivät?

06 Toistakaa vaiheet 1–3 monisteen lopuilla hahmoilla

Ydinasiat

Mitä enemmän harjoittelet hakukoneen käyttöä ja erilaisten hakukyselyjen laatimista, sitä paremmaksi tiedonhakijaksi tulet!

Palaute

  1 min