5lk

Huippula-kysely vitosluokkalaisille

Huippula-kysely on helppo ja hauska tapa selvittää ja vahvistaa oppilaidesi tietoja ja taitoja digitaalisesta hyvinvoinnista ja turvallisuudesta

Yhden oppitunnin aikana täytettävä interaktiivinen kysely vie oppilaat tärkeiden digitaalisen arjen kysymysten äärelle. Opettajana saat koosteen luokkasi tuloksista sekä siihen pohjautuvia suosituksia ja materiaalivinkkejä.

Oppilaat saavat Huippula-kyselystä konkreettisia työkaluja mm. seuraaviin tilanteisiin:

  • Tasapainoinen laitteiden käyttö

  • Digitaalinen turvallisuus ja nettikiusaaminen

  • Yksityisyyden suojeleminen

  • Väärän tiedon tunnistaminen

Supersuosittu Huippula-päivä on jälleen täällä!

Digiturvaviikolla 30.9.–4.10. vietettävän Huippula-päivän tarkoituksena on innostaa opettajat ja viidesluokkalaiset oppimaan digihyvinvointiin ja -turvallisuuteen liittyvistä tärkeistä teemoista.  

Voit valita Digiturvaviikolta parhaiten sopivan ajankohdan, jolloin ottaa materiaalit käyttöön oppilaiden kanssa.

Ilmoita luokkasi mukaan torstaihin 26.9.2024 mennessä!

"Erittäin tarpeellinen."

"Oiva työkalu digiasioiden käsittelyyn."

"Oppilaita motivoiva."

Opettajien palautetta Huippulasta

Näin Huippula toimii

Huippula on ilmainen, turvallinen ja helppokäyttöinen palvelu. Rekisteröidyttyäsi voit vaikka saman tien avata kyselyn oppilaillesi

03

Ohjeista

Ohjeista oppilaat vastaamaan kyselyyn itsenäisesti. Jos aika ei riitä kyselyn täyttämiseen, voi vastaamisen keskeyttää ja jatkaa myöhemmin.

04

Tarkastele tuloksia

Tutustu luokkasi tulosten koosteeseen

Oppilaat saavat myös raportin omista tuloksistaan

  • Huippula ei ole koe tai kilpailu – se auttaa oppilaita pohtimaan digitaalisen arjen tilanteita ja toimintatapoja tuottaen samalla tietoa opetuksen ja sen suunnittelun tueksi.

    Vastaamalla luokkasi kanssa kyselyyn tuet Pelastakaa Lapsia valtakunnallisessa tiedonkeruussa. Tämän myötä syntyvä ymmärrys tukee parempien ja ajankohtaisiin tarpeisiin vastaavien päätösten tekoa sekä palveluiden ja toimintatapojen kehittämistä.

    Kysely ei kerää oppilailta henkilötietoja, eikä yksittäistä vastaajaa voida tunnistaa. Kysymykset käsittelevät arkisia tilanteita ja kartoittavat oppilaiden ymmärrystä ja taitoja toimia niissä.

  • Kyselyyn vastattuaan oppilas voi antaa halutessaan sähköpostiosoitteensa, jolloin hän saa raportin Huippulan tuloksistaan sähköpostiinsa.

    Sähköpostiosoitetta käytetään vain raportin lähettämiseen, eikä sitä tallenneta järjestelmään.

    Oppilaan raporttiin on koottu palautetta ja konkreettisia vinkkejä lapsen digiosaamiseen liittyen. Lapsen saama palaute perustuu hänen vastauksiinsa kyselyssä.  

    Kannusta oppilaita näyttämään raporttia kotona ja tutustumaan sen vinkkeihin yhdessä huoltajan kanssa!

  • Huippula-tiimissä tehdään jatkuvasti töitä sen eteen, että erilaiset oppilaat voivat käyttää Huippulaa sujuvasti.

    Uusin lisäys Huippulaan on keskeytys-toiminto, joka mahdollistaa kyselyyn vastaamisen keskeyttämisen ja siihen palaamisen myöhemmin.

    Näin myös oppilaat, jotka tarvitsevat enemmän aikaa kyselyn läpikäymiseen saavat parhaan mahdollisen kokemuksen Huippulan parissa.

    Halutessaan keskeyttää kyselyyn vastaamisen, oppilas kirjaa sähköpostiosoitteensa, johon Huippula lähettää oppilaalle henkilökohtaisen koodin, jolla oppilas pääsee jatkamaan kyselyä siitä, mihin viimeksi jäi.

    Oppilaan sähköpostiosoitetta käytetään vain koodin lähettämiseen, eikä sitä tallenneta mihinkään.

    Huomioithan, että opettajan sulkiessa kyselyn opettajan palvelusta, ei oppilas pääse enää palaamaan samaan kyselyyn.

Tutustu helppokäyttöisiin tuntisuunnitelmiimme mediakasvatuksen tueksi