Opettajille / Tutustu Huippulan teemoihin

Tutustu Huippulan teemoihin

Tältä sivulta löydät tietoa Huippula-kyselyn neljästä kappaleesta ja niiden sisältämistä teemoista. Jokainen kappale sisältää kaksi teemaa, joiden avulla käsitellään lapsen digitaaliseen turvallisuuteen ja -hyvinvointin liittyviä tilanteita.

Teema 1

Tasapainoinen digiarki: arjen peruspalikat ja emotionaalinen kuormitus

Tässä osuudessa käsitellään arjen peruspalikoita sekä emotionaalista kuormitusta. Hyvinvoiva digiarki koostuu perusasioista, kuten riittävästä unesta. Tasapainoa digilaitteiden äärellä tukee omien ja perheen toimintatapojen tarkastelu ja itsesäätelytaitojen kehittyminen. Digitaalisten laitteiden ja mediasisältöjen parissa voi herätä erilaisia negatiivisia tunteita ja kokemuksia. Lapsen hyvinvoivaan digiarkeen kuuluu kyky tunnistaa ja käsitellä tunteita ja hankalia tilanteita.   

Teema 2

Osallisuus ja vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä: osallisuus ja sosiaaliset suhteet, vastuullinen vuorovaikutus

Digitaaliset ympäristöt, kuten some ja pelit, voivat tarjota lapselle tärkeitä mahdollisuuksia osallisuuden kokemuksille. Lasta tulee tukea hyödyntämään nettiä tavalla, joka tuo tälle mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä. Netissä vastuullisesti toimiminen vaatii lapselta kykyä omaksua ja noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Tähän kuuluu kyky ymmärtää nettiä ympäristönä, tiedostaa oman toiminnan seurauksia, toimia muita kunnioittavasti ja säädellä omaa käytöstään.    

Teema 3

Turvallisuus digitaalisissa ympäristöissä: tietoturva ja turvallisuutta vaarantavat tilanteet

Lasten on yhä helpompaa jakaa tietoja nettiin ja someen. Tämä tarjoaa paljon uusia hienoja mahdollisuuksia esimerkiksi kaverisuhteille, itsensä toteuttamiselle sekä omien mielipiteiden ilmaisulle. Samanaikaisesti lasta tulee tukea suojelemaan omia tietojaan ja kunnioittamaan muiden yksityisyyttä. Lapsi voi kohdata netissä turvallisuutta ja hyvinvointia vaarantavia asioita. Lapsella on oikeus oppia tunnistamaan netissä olevien vaaratilanteiden tunnusmerkkejä sekä tietää, miten tällaisissa tilanteissa tulee toimia. 

Teema 4

Kriittinen medialukutaito: digitaalinen jalanjälki sekä luotettava ja epäluotettava tieto

Digitaaliseksi jalanjäljeksi kutsutaan sitä tietojälkeä, joka henkilöstä jää internetiin. Lapsen on tärkeää tiedostaa, miten eri alustat keräävät tietoa käyttäjistä. Lasta tulee tukea ottamaan selvää, mitä tietoja hänestä kerätään ja miten tiedonkeruuseen voi itse vaikuttaa. Väärä tieto voi levitä hyvin nopeasti netin välityksellä, kuten sosiaalisessa mediassa.  Lapsella tulee olla keinoja arvioida kohtaamaansa tietoa kriittisesti ja pyytää tarvittaessa aikuiselta apua tiedon arviointiin.

Kirjaudu Huippulaan! Saat käyttöön valmiiksi oppitunniksi paketoidun viihdyttävän kyselyn, joka tunnistaa luokan kehityskohtia ja suosittelee opetusmateriaaleja niiden tueksi.