3-6lk

Materiaalit mediakasvatukseen

Hyödynnä materiaalit 3-6 -luokkalaisten mediakasvatuksen tueksi

Täältä löydät teemoittain koottuja materiaaleja lasten turvallisen ja hyvinvoivan digiarjen tukemiseen. Löydät alapuolelta kuvaukset siitä, millaisia aiheita eri teemoissa käsitellään.

Tutustu materiaaleihin ja ota ne käyttöön luokkasi kanssa!

Muista antaa myös palautetta kokeilemastasi materiaalista - palautteen avulla kehitämme oppimateriaalejamme entistäkin paremmaksi.

Nappaa tästä materiaalit käyttöön

Teema 1

Tasapainoinen digiarki: arjen peruspalikat ja emotionaalinen kuormitus

Hyvinvoiva digiarki koostuu perusasioista: riittävästä unesta ja fyysisestä aktiivisuudesta, terveellisestä ruokavaliosta, sosiaalisista suhteista ja merkityksellisestä tekemisestä velvollisuuksia unohtamatta. Tasapainoa digilaitteiden äärellä tukee omien toimintatapojen tarkastelu ja itsesäätelytaitojen kehittyminen.  

Digitaalisten laitteiden ja mediasisältöjen parissa voi myös herätä erilaisia negatiivisia tunteita ja kokemuksia. Lapsen hyvinvoivaan digiarkeen kuuluu kyky tunnistaa ja käsitellä tunteita ja hankalia tilanteita. Myös ymmärrys itselle ja omalle ikätasolle sopivista sisällöistä ja palveluista on tärkeää. 

Avainsanat

Tasapainoinen digiarki, fyysinen hyvinvointi, ruutuaika, keskittyminen, läheissuhteet, negatiiviset tunteet, ahdistavat sisällöt, ikärajat, vertaispaine, tunnetaidot

Teema 2

Osallisuus ja vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä: osallisuus ja sosiaaliset suhteet, vastuullinen vuorovaikutus

Digitaaliset ympäristöt, kuten some ja pelit, voivat tarjota lapselle tärkeitä mahdollisuuksia osallisuuden kokemuksille. Lasta tulee tukea hyödyntämään nettiä tavalla, joka tuo tälle mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä. Lapsella on myös oikeus osallistua turvallisesti netissä oleviin yhteisöihin ja saada äänensä kuuluviin. Netissä vastuullisesti toimiminen vaatii lapselta kykyä omaksua ja noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Tähän kuuluu kyky ymmärtää nettiä ympäristönä, tiedostaa oman toiminnan seurauksia, toimia muita kunnioittavasti ja säädellä omaa käytöstään. 

Avainsanat

Kaverisuhteet, merkityksellinen tekeminen, osallisuus, vuorovaikutustaidot, nettikiusaaminen, empatia

Teema 3

Turvallisuus digitaalisissa ympäristöissä: tietoturva ja turvallisuutta vaarantavat tilanteet

Lasten on yhä helpompaa jakaa tietoja nettiin ja someen. Tämä tarjoaa paljon uusia hienoja mahdollisuuksia esimerkiksi kaverisuhteille, itsensä toteuttamiselle sekä omien mielipiteiden ilmaisulle. Samanaikaisesti lasta tulee tukea suojelemaan omia tietojaan, puolustamaan omaa yksityisyyttään ja kunnioittamaan muiden yksityisyyttä.

Lapsi voi kohdata netissä turvallisuutta ja hyvinvointia vaarantavia asioita. Lapsella on oikeus oppia tunnistamaan netissä olevien vaaratilanteiden tunnusmerkkejä sekä tietää, miten tällaisissa tilanteissa tulee toimia. Lasta tulee tukea ymmärtämään, ettei asiattoman kohtelun kohteeksi joutuminen ole uhrin vika.

Avainsanat

Huijaukset, tietosuoja, salasanat, suojautuminen, ikärajat, yksityisyys, seksuaalinen houkuttelu, turvataidot

Teema 4

Kriittinen medialukutaito: digitaalinen jalanjälki sekä luotettava ja epäluotettava tieto

Digitaaliseksi jalanjäljeksi kutsutaan sitä tietojälkeä, joka henkilöstä jää internetiin. Lapsen on tärkeää tiedostaa, miten eri alustat keräävät tietoa käyttäjistä. Lasta tulee tukea ottamaan selvää, mitä tietoja hänestä kerätään ja miten tiedonkeruuseen voi itse vaikuttaa.

Kaikki lapsen netissä kohtaama tieto ei ole luotettavaa. Väärä tieto voi levitä hyvin nopeasti netin välityksellä, kuten sosiaalisessa mediassa. Lapsella tulee olla keinoja arvioida kohtaamaansa tietoa kriittisesti ja pyytää tarvittaessa aikuiselta apua tiedon arviointiin.

Avainsanat

Algoritmit, käyttäjädata, kaupalliset sisällöt, yksityisyys, tietolähteet, misinformaatio, disinformaatio, mediavaikuttaminen

Haluatko lisätietoa digiarjen teemoista?