Empatia kuuluu myös nettiin
Tavoitteet
Oppilas tutustuu empatiaan ja siihen, mitä haasteita empatiaan liittyy netissä
Oppilas reflektoi omaa ja muiden käyttäytymistä digitaalisissa ympäristöissä
Oppilaan roolinotto- ja empatiakyvyt vahvistuvat yksilö- ja ryhmätöiden kautta
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet
-
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
-
Suomen kieli ja kirjallisuus: Vuorovaikutustilanteissa toimiminen (S1)
Ympäristöoppi: Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen (S2)
Uskonto: Hyvä elämä (S3)
Elämänkatsomustieto: Yhteiselämän perusteita (S3).
Opettajalle taustaksi
Pidä huolta, että luokassa on mahdollisimman turvallinen ilmapiiri, jossa kaikki oppilaat voivat kokea mukavaksi jakaa ajatuksiaan. Voitte esimerkiksi tehdä yhteisen sopimuksen, jossa oppilaat sitoutuvat yhteisiin pelisääntöihin, kuten
Kuunnellaan jokaisen omia ajatuksia ja mielipiteitä
Kohdellaan jokaista kunnioittavasti
Osallistutaan rohkeasti ja heittäydytään yhteisiin aktiviteetteihin.
Tutustu etukäteen aiheeseen liittyvään opettajan taustamateriaaliin.
01
Lämmittely: Mitä on empatia ja ystävällisyys netissä?
  10 - 15 min
Aktiviteetin tavoitteet
Oppilaat virittäytyvät ajattelemaan empatiaa ja sitä, mitä haasteita siihen liittyy netissä.
Toimintaohjeet
1. Kerro oppilaille, että tunnin teemana on empatia ja ystävällisyys netissä. Miettikää yhdessä, mitä empatia on ja mitä haasteita empatiaan voi liittyä netissä. Esimerkkivastauksia:
Empatia tarkoittaa kykyä ja halua ymmärtää, mitä toinen ihminen kokee
Netissä voi olla vaikeampi eläytyä toiseen ihmiseen, kehonkielen ja eleiden puutteen vuoksi
Netissä voi tapahtua helpommin väärinymmärryksiä
On tärkeää muistaa olla ystävällinen muille netissä, vaikka olisi eri mieltä heidän kanssaan.
2. Jutelkaa luokan kanssa siitä, millaista keskustelua he ovat nähneet netissä. Voit luoda keskustelua seuraavilla esimerkkikysymyksillä:
Oletteko nähneet jotain ikävää keskustelua tai viestejä netissä?
Miksi jotkut sanovat ikäviä asioita netissä?
Miten netissä voi osoittaa ystävällisyyttä muita kohtaan?
02
Paritehtävä: Ilkeät kommentit somessa
  15 - 20 min
Aktiviteetin tavoitteet
Oppilaat käsittelevät parityönä konkreettisia tilanteita, joita netissä voi kohdata. Oppilaat harjoittelevat roolinotto- ja empatiakykyjä.
Toimintaohjeet
Kerro oppilaille, että seuraavan tehtävän aiheena on pohtia pareissa, mitä voi tehdä, jos näkee netissä ikäviä kommentteja tai ikävää käytöstä. Kerro, että kommenteista voi tulla inhottavia tunteita ja että voidaan käsitellä niitä yhdessä tehtävän jälkeen.
Jaa oppilaat parityöskentelyyn. Anna pareille Ilkeät kommentit somessa-moniste. Voit myös heijastaa monisteen luokan eteen, jolloin tehtävän voi suorittaa keskustelemalla yhdessä koko luokan kesken. Lue oppilaille alla oleva tehtävänanto.
Ilkeät kommentit somessa, tehtävänanto
“Kuvitelkaa, että selaatte sosiaalista mediaa. Löydätte sieltä tuntemattoman, teidän ikäisen henkilön profiilin. Henkilön kuvissa on useita ilkeitä kommentteja. Tutustukaa kuviin ja niihin kirjoitettuihin kommentteihin. Keskustelkaa sen jälkeen, mitä vastaisitte kuvien alapuolella oleviin kysymyksiin.”
03
Paritehtävän purku
  15 - 20 min
Aktiviteetin tavoitteet
Luokka purkaa paritehtävän vastaukset ja oppii yhdessä siitä, miten toimia, jos näkee ikäviä kommentteja netissä.
Toimintaohjeet
Käydään yhdessä läpi vastaukset tehtäviin. Jos huomaat, että tehtävä on tuonut oppilaille ikäviä tunteita, pysähtykää yhdessä näiden käsittelemiseen. Pyydä pareja kertomaan vastauksiaan. Voit muistuttaa oppilaita purun aikana seuraavista asioista:
Ilkeät viestit ja kaikenlainen kiusaaminen on aina väärin, myös netissä.
Ilkeät kommentit voivat aiheuttaa pitkäkestoista pahaa oloa.
Ilkeistä kommenteista kannattaa tehdä ilmoitus palvelun ylläpidolle ja kertoa aikuiselle.
On hyvä muistaa, että nettikiusaaminen ja ilkeät kommentit voivat täyttää rikoksen tunnusmerkit.
Kerro oppilaille, että he ovat kaikki arvokkaita sellaisena kuin ovat. Jos he kohtaavat jotain ikävää netissä, se ei ole heidän vikansa. Muistuta oppilaita, että heidän kannattaa aina kertoa luotettavalle aikuiselle, jos heitä loukataan netissä. He voivat myös tulla juttelemaan nimettömästi Pelastakaa Lasten nettinuorisotila Netariin (netari.fi).
04
Yksilötehtävä: Olen ystävällinen netissä
  5 - 10 min
Aktiviteetin tavoitteet
Oppilas oppii soveltamaan tunnilla oppimaansa omaan toimintaansa netissä.
Toimintaohjeet
Anna tunnin lopuksi jokaiselle oppilaalle Olen ystävällinen netissä -lomake.
Kerro, että oppilaat voivat päättää lomakkeen avulla keinoja, joilla jokainen he voivat auttaa tekemään netistä paremman paikan.
Sopikaa, milloin tehtävä tehdään ja milloin se käydään läpi.
05
Palaute
  1 min