Digilaitteet ja keskittyminen

Sanasto

  • Digilaitteilla tarkoitetaan kaikenlaisia digitaalisia laitteita, joita lapset käytävät arjessaan. Näitä ovat esimerkiksi puhelimet, tietokoneet, tabletit, pelikonsolit ja älykellot.

Tavoitteet

  • Oppilas tiedostaa, mitkä asiat vaikuttavat keskittymiseen ja miten keskittymiskykyä voi varjella

  • Oppilas reflektoi omien toimintatapojensa, kuten puhelimenkäytön vaikutusta keskittymiseen.

Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet

    • Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

    • tsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

    • Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

    • Suomen kieli ja kirjallisuus: Vuorovaikutustilanteissa toimiminen (S1)

    • Ympäristöoppi: Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen (S2)

    • Uskonto: Hyvä elämä (S3)  

    • Elämänkatsomustieto: Yhteiselämän perusteita (S3).

Opettajalle taustaksi

  • Pidä huolta, että luokassa on mahdollisimman turvallinen ilmapiiri, jossa kaikki oppilaat voivat kokea mukavaksi jakaa ajatuksiaan

  • Oppitunnin tarkoituksena on oppia keskittymisestä ja jakaa kokemuksia, mutta kenenkään omaa keskittymiskykyä ei ole tarkoitus arvottaa

  • Löydät lisää tietoa keskittymisestä erillisestä Opettajan taustamateriaalista.

01

Lämmittely: Mitkä asiat vaikuttavat keskittymiseen?

  10 - 15 min

Aktiviteetin tavoitteet

Tehtävässä oppilaita herätellään pohtimaan sitä, mitä keskittyminen on ja millaiset asiat vaikuttavat kykyyn keskittyä.

Toimintaohjeet

  1. Edetkää oppilaiden kanssa Digilaitteet ja keskittyminen -PowerPoint-diaesityksessä näkyvien kysymysten ja vastausten mukaisesti

  2. Näytä luokalle ensin keskittymiseen liittyvä kysymys

  3. Kun oppilaat ovat vastanneet, käykää läpi dioilla olevat vastausehdotukset. Edetkää näin kaksi keskittymiseen liittyvää kysymystä.

02

Ryhmätyö: Keskittymistä haastavat tilanteet

  20 - 25 min

Aktiviteetin tavoitteet

Oppilaat eläytyvät konkreettisiin arjen tilanteisiin, joissa laitteet voivat häiritä keskittymistä. Oppilaat vaihtavat ryhmätyössä keskenään näkemyksiä keskittymistä haastavista ja suojaavista tekijöistä.  

Toimintaohjeet

  1. Tehtävässä käsitellään kaksi erilaista kuvitteellista skenaariota, joista jutellaan ensin ryhmissä ja sitten koko luokan kesken

  2. Edetkää diaesityksessä näkyvien ohjeistuksen mukaisesti. Ohjeet alkavat PowerPointin dialta 7.

03

Oppilaan yksilötehtävä: Paranna keskittymiskykyäsi!

  5 - 10 min

Aktiviteetin tavoitteet

Tämän aktiviteetin tarkoituksena on koota oppitunnin aikana käsiteltyjä aiheita konkreettisiksi toimenpiteiksi ja ohjeiksi, joita oppilaat voivat ottaa käyttöön oman digilaitteilla vietetyn ajan hallitsemiseksi. 

Toimintaohjeet

  1. Huom! Voit antaa tämän tehtävän myös kotiläksyksi, mikäli tunnilla ei ole riittävästi aikaa vastaamiseen

  2. Näytä tehtävää varten oppilaille PowerPointin dia 12: yksilötehtävä. Löydät siitä myös tarkemmat ohjeistukset

  3. Anna oppilaille Paranna keskittymiskykyäsi -yksilötehtävät, joko tulosteina tai sähköpostiin PDF-muodossa.

04

Palaute

  1 min