Ajanviettoa digilaitteilla

Tavoitteet

  • Oppilas havahtuu pohtimaan omaa ajankäyttöään digilaitteiden parissa 

  • Oppilas tunnistaa digilaitteilla vietetyn ajan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa 

  • Oppilas oppii erilaisia keinoja hallita omaa digilaitteilla vietettyä aikaa 

Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet

Laaja-alaiset tavoitteet:

  • Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)

  • Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)

  • Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)

Oppiainekohtaiset sisältötavoitteet

  • Suomen kieli ja kirjallisuus: Vuorovaikutustilanteissa toimiminen (S1) 

  • Ympäristöoppi: Minä ihmisenä (S1)  

  • Uskonto: Hyvä elämä (S3)  

  • Elämänkatsomustieto: Kasvaminen hyvään elämään (S1)

Tarvikkeet

Jokin pieni esine tai hernepussi Digilaitteet ovat kuuma peruna -aktiviteettia varten

"DigiBINGO" -bingopohja tulostettuna jokaiselle oppilaalle  

Opettajalle taustaksi

Pidä huolta, että luokassa on mahdollisimman turvallinen ilmapiiri, jossa kaikki oppilaat voivat kokea mukavaksi jakaa ajatuksiaan. Voitte esimerkiksi tehdä yhteisen sopimuksen, jossa oppilaat sitoutuvat yhteisiin pelisääntöihin, kuten  

  • Kuunnellaan jokaisen omia ajatuksia ja mielipiteitä 

  • Kohdellaan jokaista kunnioittavasti 

  • Osallistutaan rohkeasti ja heittäydytään yhteisiin aktiviteetteihin. 

Tällä oppitunnilla digilaitteilla vietetyllä ajalla tarkoitetaan kaikkea tekemistä, mitä netissä, somessa, peleissä ja muissa sovelluksissa sekä erilaisilla laitteilla kuten puhelimella, tietokoneella, tabletilla tai pelikonsoleilla voi tehdä.  

Tutustu etukäteen aiheeseen liittyvään opettajan taustamateriaaliin.

01

Lämmittely: DigiBINGO

  10 - 15 min

Aktiviteetin tavoitteet

Tämän aktiviteetin tarkoituksena on orientoitua oppitunnin teemoihin ja herätellä oppilaita pohtimaan digilaitteilla vietettyä aikaa sekä omaa ajankäytön hallintaa.  

Toimintaohjeet

Tulosta etukäteen jokaiselle oppilaalle DigiBINGO-pohjat. Bingopohjia on tulostetiedostossa neljä erilaista.

Jaa bingopohjat oppilaille ja pyydä oppilaita ottamaan esille kynä, jolla bingopohjaa voi täyttää.

Pyydä oppilaita kiertämään luokassa, pysähtyen aina kysymään toisiltaan bingopohjassa olevia väittämiä. Kun oppilas löytää oppilaan, johon bingon väittämä sopii, oppilas voi merkitä väittämän suoritetuksi. Kun oppilas saa neljän suoran pystyyn, vaakaan tai diagonaaliin, oppilas saa bingon.

Voitte sopia yhdessä, päättyykö DigiBINGO ensimmäiseen bingoon, vai jatketaanko peliä sovitun aikaa.   

02

Digiväittely

  20 - 25 min

Aktiviteetin tavoitteet

Tämän aktiviteetin tarkoituksena on herätellä oppilaita ajattelemaan digilaitteiden ääressä vietetyn ajan vaikutuksia omalle hyvinvoinnilleen. Samalla oppilas harjoittelee erilaisten näkökulmien ottamista sekä oman näkökulman perustelua muille.  

Toimintaohjeet

Luokka ottaa käsittelyyn väitteen: Digilaitteilla vietetty aika lisää hyvinvointia.  

Luokka jaetaan puoleksi. Toinen puoli luokasta saa tehtäväksi valmistautua väitteen puolustamiseen, toinen puoli väitteen haastamiseen. Oppilas voi itse olla asiasta kumpaa mieltä tahansa, mutta tehtävän ajan hänen tulee puolustaa oman joukkueensa näkemystä.  

Käykää oppilaiden kanssa läpi hyvän väittelyn ohjeet. Anna oppilaille aikaa valmistautua väittelyyn noin 10-15 minuuttia. Halutessanne oppilaat voivat hakea tietoa myös netistä. Itse väittely kestää noin viisi minuuttia.

Voitte lopuksi summata väittelyn tärkeimmät kannanotot väitteen puolesta ja vastaan. Oppilaiden kanssa voi myös keskustella, miltä väittelyyn osallistuminen tuntui ja oliko helppoa/vaikeaa puolustaa näkemystä omasta mielipiteestä riippumatta.

Hyvän väittelyn ohjeet

  1. Miettikää hyviä perusteluja kantanne puolustamiseksi. Kannattaa esimerkiksi pohtia, mitä väitteitä vastapuoli voisi käyttää kantansa puolustamiseksi ja valmistautua vastaamaan niihin.  

  2. Väittely on keskustelu, joten väittelyn aikana tulee kuunnella rauhallisesti vastapuolen puheenvuoro ja pyrkiä kumoamaan vastapuolen väittämä vasta oman puheenvuoronsa aikana. Muistakaa myös lisätä oman puheenvuoronne loppuun vasta-argumentti oman kantanne puolesta.  

  3. Väittelyssä asiat ovat vastakkain, eivät ihmiset. Muista siis puhua toista osapuolta kunnioittaen. 

  4. Opettaja toimii väittelyn arvioitsijana. Ope voi antaa pisteitä hyvistä kannanotoista, perustelluista väittämistä sekä vastapuolen kuuntelusta. Pisteitä voi taas lähteä toisen päälle puhumisesta, ilman puheenvuoroa puhumisesta tai epäkunnioittavista kommenteista.  

  5. Väittely käynnistyy alkupuheenvuorosta. Opettaja arpoo, kumpi puoli saa käynnistää väittelyn puheenvuorollaan.

03

Koonti:
Digilaitteet ovat kuuma peruna

  5 - 10 min

Aktiviteetin tavoitteet

Tämän aktiviteetin tarkoituksena on koota oppitunnin aikana käsiteltyjä aiheita konkreettisiksi toimenpiteiksi ja ohjeiksi, joita oppilaat voivat ottaa käyttöön oman digilaitteilla vietetyn ajan hallitsemiseksi. 

Toimintaohjeet

Pyydä oppilaita piiriin seisomaan. Ota joku pieni esine, kuten pallo tai hernepussi tai vaikkapa pyyhekumi. Esinettä heitetään vuorotellen oppilaiden välillä kuten ”kuumaa perunaa”. Se oppilas, jolle esine heitetään, sanoo 

  • Yhden tavan, jolla omaa digilaitteiden käyttöä voi rajoittaa TAI  

  • Jonkun tekemisen, jota voi tehdä ilman mitään digilaitetta, silloin kun ei halua enää viettää aikaa laitteiden ääressä.  

Vaihtoehtoisesti voitte sopia, että esine kiertää aina opettajan kautta, jolloin opettaja heittää esineen jollekin oppilaalle, oppilas sanoo sovitun asian ja palauttaa esineen takaisin opettajalle.  

04

Palaute

  1 min