Iloa ja osallisuutta netissä
Tavoite
Oppilas tiedostaa, mikä netissä on hänen mielestään merkityksellistä ja millaiset asiat siellä luovat iloa ja kokemuksen joukkoon kuulumisesta. Oppilas saa tilaa puhua niistä asioista, jotka hänelle ovat netinkäytössä tärkeitä ja tuovat hänelle iloa.
Tarvikkeet
Taulu ja tussi/liitu
Ryhmätyön ohjeistus heijastettavaksi seinälle  
Vaihtoehto 1: ryhmätyön digitaalinen toteutus
- Digilaitteet: yksi per neljän hengen ryhmä
- Tarvittavat ohjelmat: tekstinkäsittely-/editointiohjelma (riippuen valituista toteutustavoista)
Vaihtoehto 2: ryhmätyön paperinen toteutus
- Paperia, kyniä ja askartelutarvikkeet
Tuntisuunnitelma sopii hyvin yhdistettäväksi suunnitelman Digitaalinen jalanjälki: Sovellukset keräävät tietoa kanssa.
Opettajalle taustaksi
Pidä huolta, että luokassa on mahdollisimman turvallinen ilmapiiri, jossa kaikki oppilaat voivat kokea mukavaksi jakaa ajatuksiaan.
Osallisuudella on netissä monia muotoja (ks. esimerkkivastaukset Johdanto-tehtävän alla), ja näiden tiedostamiseen on hyvä pyrkiä tunnin mittaan.
Monille oppilaille somealusta tai peli voi olla suuri osa elämää. On merkityksellinen kokemus päästä puhumaan siitä ja näyttämään sen kautta vahvuuksiaan. On tärkeää antaa ryhmätehtävässä oppilaille mahdollisimman vapaat kädet aiheen ja toteutustavan valinnassa. Päätä etukäteen, mitkä toteutustavat ovat mahdollisia juuri teidän luokassanne:
digitaalinen, esim. tabletilla tehty posteri
lyhyt video, jonka formaatti noudattelee somealustoilla julkaistavia videoita
paperille tehtävä posteri
suullinen esitys
HUOM! Kannattaa ottaa selvää sovellusten ikärajoista etukäteen.
Tutustu halutessasi etukäteen aiheeseen liittyvään opettajan taustamateriaaliin.
01
Johdanto: osallisuus netissä
  10 min
Tehtävän kulku
Aluksi luokka keskustelee opettajan johdolla seuraavasta teemasta: mistä asioista oppilaille on tullut erityisen hyvä mieli sosiaalisessa mediassa tai pelatessa viime aikoina?
Esimerkkivastauksia
onnistumisen kokemukset yksin tai yhdessä.
yhteisöllisyyden kokeminen tuttujen ja ehkä tuntemattomienkin kanssa esim. jakamalla yhteisiä hetkiä ja kiinnostuksen kohteita.
kuulluksi ja nähdyksi tuleminen itselle tärkeässä yhteisössä.
itselle tärkeisiin asioihin vaikuttaminen.
hauska ja iloa tuottava sisältö (meemit, videot…).
itsensä toteuttaminen sisällön tuottamisen kautta.
Seuraavaksi opettaja esittää kysymyksiä, joihin oppilaat vastaavat peukkua näyttäen
(kyllä = peukalo ylös, ei = peukalo alas, jotain siltä väliltä = peukalo sivulle):
Koetko olevasi osa jotain ryhmää, (esim. kaveriporukkaa, peliporukkaa tai harrastusporukkaa) somessa tai peleissä?
Voiko somealustalla/pelissä vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin?
Tuntuuko, että sinun ajatuksiasi kuunnellaan somessa/pelissä?
Lopuksi luokka keskustelee vastauksista esimerkiksi seuraavin kysymyksin:
Mistä asioista saa netissä sellaisen tunteen, että kuuluu johonkin porukkaan?
Miten somessa ja peleissä voi vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin?
02
Ryhmätyö:
somealustan/pelin esittely
  20 min
Tehtävän kulku
Aluksi oppilaat listaavat taululle somealustoja ja pelejä, joissa oppilaat viettävät aikaa.
Opettajan johdolla luokka puhuu lyhyesti jokaisesta mainitusta alustasta, jotta kaikki tietävät mistä niissä on kyse.
Luokka jakautuu noin 4 hengen ryhmiin. Oppilaat voivat mahdollisuuksien mukaan päättää ryhmät itse. Tehtävä on mahdollista toteuttaa myös itsenäisesti.
Jokainen ryhmä valitsee somealustan tai pelin, josta tekevät tuotoksen. Tuotoksen tulee olla sellainen, että sen pystyy esittelemään lyhyesti (pari minuuttia) tunnin lopuksi. Tuotoksessa ryhmä vastaa Ryhmätyön ohjeistus (pdf) -dokumentista löytyviin kysymyksiin, jotka heijastetaan näkyville luokan eteen:
Kenelle alusta sopii?
Millaisia asioita siellä tehdään tai jaetaan?
Millaiset asiat siellä tuovat teille hyvää mieltä ja iloa?
Mitä siellä voi oppia?
Ollaanko siellä julkisesti kaikkien nähtävillä vai vain tuttujen kesken?
Ollaanko siellä omalla nimellä vai niin, ettei käyttäjä paljasta, kuka on?
03
Ryhmätöiden esittely
  15 min
Tehtävän kulku
Tunnin lopuksi ryhmät esittelevät tuotoksensa koko luokalle. Taululla on edelleen heijastettuna kysymykset, joihin ryhmien kuuluu tuotoksissaan vastata.
04
Palaute
  1 min