Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Älä lankea feikkiin

Oppitunti 2: Kuka oikein puhuu minulle?

Oppitunnilla oppilaat harjoittelevat huijausten torjuntataitojaan ja keskustelevat mahdollisista reaktioista erilaisiin digiympäristöissä vastaan tuleviin tilanteisiin, kuten epäilyttäviin viesteihin, julkaisuihin, kaveripyyntöihin, sovelluksiin, kuviin ja sähköposteihin.

Tavoitteet

  • Oppilas ymmärtää, että kaikki ihmiset digiympäristöissä, kuten somessa tai pelialustoilla eivät välttämättä ole niitä, keitä he sanovat olevansa.

  • Oppilas tietää, miksi on tärkeää varmistaa, että henkilö on se, kuka hän sanoo olevansa.

  • Oppilas muistaa aina kääntyä turvallisen aikuisen puoleen, jos on epävarma tai ei tiedä miten toimia erilaisissa vastaan tulevissa tilanteissa.

Oppitunnista

Oppitunnilla käsiteltävät digiympäristöissä vastaan tulevat tilanteet ovat todennäköisesti tutumpia alakoulun ylemmille vuosiluokille. Kuitenkin yhä useammat 7–9-vuotiaat pelaavat verkkopelejä ja monet heistä pikemminkin muiden pelaajien kanssa kuin yksin, ja siispä oppitunti on hyvää valmistautumista myös pienemmille oppilaille.

Oppitunti onkin hyvä aloittaa yhteisellä keskustelulla siitä, millaisissa digiympäristöissä kuten some- tai pelialustoilla oppilaat viettävät aikaa, mikä näissä alustoissa on mukavaa, ja toisaalta, ovatko oppilaat kohdanneet alustoilla mitään arveluttavaa.

  • Väärän henkilöllisyyden tai tilin käyttäminen netissä. Tavoitteena on luoda läheinen yhteys toisen henkilön kanssa, usein huijaamistarkoituksessa.

  • Sanat tai teot, jotka ovat tarkoituksella julmia tai loukkaavia. Tämä sana voi viitata myös haittaohjelmistoon, jonka tarkoituksena on vahingoittaa henkilön laitetta, tiliä tai henkilötietoja.

  • (tai phishing)
    Yritys huijata tai huiputtaa sinua jakamaan käyttäjätunnuksesi tai muita henkilötietojasi verkossa. Tietojen kalastelu tapahtuu sellaisten sähköpostien, sosiaalisen median, tekstiviestien, mainosten tai verkkosivujen kautta, jotka näyttävät samankaltaisilta kuin ne, joihin olet jo tottunut, mutta jotka ovat väärennettyjä.

  • Epärehellinen yritys ansaita rahaa huijaamalla ihmisiä jakamaan käyttäjätunnuksensa, henkilötietonsa, yhteystietonsa jne. tai huiputtamalla ihmisiltä rahaa tai digitaalista omaisuutta.

  • (tai smishing, SMiShing)
    Huijaus, jossa pyritään tekstiviestien avulla huijaamaan vastaanottaja tekemään jotakin, kuten jakamaan käyttäjätunnuksensa tai muita henkilötietoja, napsauttamaan linkkiä haittasivustolle tai lataamaan haittaohjelmistoja.

  • Tietojen kalasteluhuijaus, jossa hyökkääjä kohdistaa hyökkäyksen nimenomaan sinuun käyttämällä omia henkilötietojasi.

  • Sellainen, johon voi luottaa. Toimii oikein, todenmukaisesti ja vaaditulla tavalla.

Sanasto

Keskustellaan

Mistä tiedät, että kyse on todellakin juuri tietystä henkilöstä?

Kun puhut puhelimessa ystäväsi kanssa, tiedät juttukaverin olevan ystäväsi, koska kuulet hänen äänensä vaikka et näekään häntä. Nettimaailma on vähän erilainen. Joskus on vaikeampaa olla varma siitä, että joku on todella se, kuka hän sanoo olevansa.

Sovelluksissa ja peleissä ihmiset joskus teeskentelevät olevansa joku muu vitsaillakseen, saadakseen sinulta jotain tai ihan ilkeyttään. Toisinaan he tekeytyvät joksikin toiseksi varastaakseen henkilötietoja tai digitaalista omaisuutta, kuten pelirahaa.

Turvallisinta on olla vastaamatta tai kertoa vanhemmalle tai muulle turvalliselle aikuiselle, ettet tunne henkilöä, joka yrittää jutella kanssasi. Jos kuitenkin päätät vastata, on tärkeää selvittää ensin, mitä saat selville tästä ihmisestä. Tarkista hänen sivunsa tai profiilinsa, katso, keitä hänen ystävänsä ovat, tai etsi muita tietoja, jotka kertovat, että ihminen on todella se, kuka hän väittää olevansa.

Netissä toisen henkilön henkilöllisyyden voi todentaa monella eri tavalla.

Huomautus opettajalle:
Ensin voisi olla hyvä pitää koko luokan kesken aivoriihi ja pohtia kysymystä: ”Miten voimme todentaa jonkun henkilöllisyyden netissä?” Yhteisen keskustelun jälkeen voitte palata näiden kysymysten pariin.

Käydään seuraavaksi läpi muutamia esimerkkejä, joiden avulla voi päästä alkuun:

  • Jos viestin lähettäjästä on kuva, onko se jotenkin epäilyttävä?

    Onko kuva sumea, tai onko siitä vaikea saada selvää? Vai eikö kuvaa ole ollenkaan? Onko kuvan tilalla esimerkiksi pelkkä bitmoji tai sarjakuvahahmon kasvot? Huonojen valokuvien, bitmojien, lemmikkien kuvien ja vastaavien avulla henkilön on helppo piilottaa henkilöllisyytensä sosiaalisessa mediassa. On myös yleistä, että huijarit varastavat kuvia oikealta henkilöltä ja luovat sitten väärennetyn profiilin ja esiintyvät hänenä. Jos kuva löytyy, voi netistä etsiä lisää kuvia sen nimisestä henkiöstä, joka viestin lähettäjä väittää olevansa - näkyykö kuvissa sama henkilö?

  • Sisältääkö henkilön nimimerkki hänen oikean nimensä?

    Vastaako esimerkiksi hänen nimimerkkinsä sosiaalisessa mediassa hänen oikeaa nimeään? (Esimerkiksi Mikko Mallikkaan profiili voi olla esimerkiksi mikko_mallikas.)

  • Onko hänen sivullaan tietoa hänestä?

    Jos on, kuulostaako se siltä, että sen on kirjoittanut oikea henkilö? Väärennetyillä tileillä ei välttämättä ole paljonkaan ”Tietoja minusta” -tietoja, tai niillä saattaa olla joukko kopioituja tai sattumanvaraisesti koottuja tietoja väärennetyn profiilin luomiseen. Onko hänen tiedoissaan jotain, jonka voit vahvistaa etsimällä netistä lisää tietoa tämän nimisestä henkilöstä?

  • Kuinka kauan tili on ollut aktiivinen? Onko tilin toiminta mielestäsi järkevää?

    Onko sivu tai profiili uusi, vai näkyykö siinä paljon toimintaa pitkältä ajalta? Onko henkilöllä yhteisiä ystäviä kanssasi, kuten voisi odottaa? Väärennetyillä tileillä ei yleensä ole paljonkaan sisältöä tai merkkejä siitä, että muut julkaisevat, kommentoivat tai pitävät yhteyttä niiden kanssa.

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

01 Jaa oppilaat viiteen ryhmään.

02 Pyydä ryhmiä hakemaan itselleen käsiteltäväksi yhden kuvitteellisen tilanteen.

03 Ryhmät valitsevat yhden tai useamman reaktion monisteelta ja keskustelevat siitä, miksi he valitsivat kyseisen reaktion tilanteeseen.

04 Keskustelkaa yhdessä ryhmien valitsemista reaktioista eri tilanteisiin.

Ydinasiat

Sinä päätät, kenelle puhut verkossa.

Varmista, että ihmiset, joiden kanssa keskustelet, ovat todella niitä, keitä he sanovat olevansa!

Palaute

  1 min