Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Jos olisimme hakukoneita
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Älä lankea feikkiin
Oppitunti 5: Jos olisimme hakukoneita
Oppitunnilla oppilaat kehittelevät yhdessä ”hakutuloksia” täysin ilman teknologiaa, mikä auttaa ymmärtämään hakukoneiden toimintalogiikkaa.
Tavoitteet
Oppilas ymmärtää, miten tiedonhaku toimii netissä.
Oppilas harjoittelee, miten tietoa voi etsiä tietystä aiheesta.
Oppilas oppii, että hakutulokset ovat kokoelma tietoa, eivätkä yleensä vastaa suoraan kysymykseen.
Sanasto
-
Sisältö, jonka tarkoitus on herättää huomiota ja saada sinut klikkaamaan linkkiä tai avaamaan sivuston.
-
Sana, joka liittyy keskeisesti siihen asiaan, josta haluat hakea tietoa netistä.
-
Hakusana, joukko hakusanoja tai kysymys, jonka kirjoitat hakukenttään löytääksesi tietoa netistä. Joskus haku vaatii useamman kuin yhden kokeilun, jotta löydät etsimäsi.
-
Ohjelmisto tai ”työkalu”, jolla ihmiset etsivät verkosta tietoa, kuten sijainteja, kuvia ja videoita.
-
Kokoelma tietoja, jotka saat hakukoneeseen sen jälkeen, kun olet kirjoittanut kyselysi ja painanut painiketta ”Hae” tai ”Lähetä”.
Keskustellaan
Mikä on haku?
Netti on paikka, jossa on tsiljoonittain (no, ainakin miljardeja ja miljardeja) tiedonmurusia. Tiedonhaku netissä, jota tehdään hakukoneen avulla, auttaa meitä rajaamaan sitä mieletöntä tietomäärää, joka on peräisin kaikkialta maailmasta. Hakukone on työkalu, jonka avulla ihmiset voivat etsivät tietoa kaikenlaisista aiheista.
Saatat jo tietää, että hakukonetta käytetään niin, että hakukenttään (hakukoneen sivulla olevaan tyhjään ruutuun) tai selainikkunaan (johon kirjoitat myös verkko-osoitteita) kirjoitetaan muutama avainsana aiheesta, josta haluat lisätietoja.
Lopuksi vain painat Enter- tai Etsi-näppäintä, ja – voilà! – hakukone tekee taikojaan (noin puolessa sekunnissa), ja saat hakutulokset. Okei, eihän se nyt varsinaista taikuutta ole, vaikka joskus saattaakin siltä tuntua.
Nettihaku käyttää algoritmeja, mikä on vain hieno tapa sanoa, että hakukoneen kehittäneet ihmiset ovat opettaneet ohjelmistolle, miten se etsii ja löytää sinulle tietoja. Älä mieti toistaiseksi sitä, miten algoritmit toimivat. Riittää, kun tiedät, että hakukone ja sen taustalla toimiva algoritmi tekee ”hakemisen” puolestasi.
On myös hyvä tietää, että hakutulokset eivät välttämättä ole vastauksia kysymykseen. Ne ovat vain kokoelmia tiedoista, joista olet kiinnostunut tai joita etsit. Jos esität kysymyksen hakukoneelle, vastaus voi usein löytyä hakutuloksista, mutta toisinaan vastauksen löytäminen vaatii muutaman hakukerran. Tätä kutsutaan haun ”tarkentamiseksi”.
Tällä oppitunnilla harjoitellaan yhdessä sitä, miten hakukone toimii, muuttumalla itse hakukoneiksi!
Tehtävä
Tarvittavat materiaalit:
Tehtävämoniste: ”Jos olisimme hakukoneita” (yksi kullekin parille)
01 Jaa oppilaat pareihin ja anna jokaiselle parille “Jos olisimme hakukoneita” -tehtävämoniste
02 Valitkaa yhdessä yhteinen tiedonhaun aihe
Tässä on muutamia vaihtoehtoja: pizza, tornado, lentokone, aurinkokunta, maanviljelijä, jalkapallo, tulivuoret, ruoanlaitto, hait, koripallo, hammaslääkäri, rakentaminen
03 Ohjeista oppilaille tehtävämonisteen tehtävät
Parien tehtävä on kehitellä mahdollisia ”hakutuloksia” jokaiseen monisteella olevaan luokkaan: ”Nettisivusto”, ”Kuva”, ”Kartta” ja ”Video”. Tulokset voidaan tarpeen mukaan esittää sanoina tai piirroksina.
Kannusta oppilaita olemaan luovia ja tähdennä, että tehtävään ei ole ”vääriä” vastauksia. Jos aiheena on esimerkiksi ”hait”, parit voivat ideoida seuraavia hakutuloksia:
Nettisivusto: tietoa erilaisista haista
Kuva: piirros haista
Video: hait uimassa valtameressä
Kartta: sen rannan sijainti, jossa ihmiset ovat nähneet haita
04 Kun parit ovat saaneet valmiiksi kaikki neljä hakutulosluokkaa annetusta aiheesta, keskustelkaa koko luokan kesken.
Voit valita jonkin luokan (nettisivusto, kuva, video tai kartta), josta aloitatte keskustelun. Pyydä pareja esittelemään esimerkkinsä yhdestä hakutuloksesta. Jos esimerkiksi aiheenanne on ”pizza”, kukin pari voi jakaa kuvatuloksensa pizzasta. Näin oppilaat näkevät kaikki erilaiset hakutulokset, joita yhdellä kyselyllä voidaan saada.
Voitte käyttää keskustelun tukena seuraavia kysymyksiä:
Kuinka monta erilaista tulosta saimme?
Kuinka moni tulos oli samankaltainen?
Jos vaihtaisit tai tarkentaisit hakua, miten luulet sen muuttavan tuloksia?
Jos haun aihe on esimerkiksi ”pizza”, miten tulokset muuttuisivat, jos muuttaisin kyselyn muotoon ”pepperonipizza”?
Ydinasiat
Hakukoneet ovat työkaluja, jolla voit etsiä tietoa netistä. Tiedot voivat olla nettisivuston tekstinä, videoina, kuvina, karttoina ja muina tietoina. Hakukoneeseen kirjoittamasi avainsanat määräävät, mitä tuloksia saat.
Palaute
  1 min