Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

On siistiä olla kiltti

Oppitunti 2: Empatian harjoitteleminen

Oppitunnilla oppilaat harjoittelevat tunnistamaan erilaisia tunteita, joita digiympäristöissä tapahtuvat vuorovaikutustilanteet saattavat herättää.

Tavoitteet

  • Oppilas tutustuu empatian käsitteeseen.

  • Oppilas tunnistaa, miksi empatian harjoitteleminen on tärkeää.

  • Oppilas harjoittelee tuntemaan empatiaa netissä kohtaamiaan ihmisiä kohtaan.

Taustaa tunne- ja vuorovaikutustaidoista

Empatia on terveiden ihmissuhteiden kulmakivi. Sen on osoitettu lisäävän koulumenestystä ja vähentävän ongelmakäyttäytymistä. Empatian määritelmä on ”kyky yrittää tuntea tai ymmärtää, miltä toisesta tuntuu”. Se ei siis tarkoita kykyä tuntea tai ymmärtää, miltä toisesta tuntuu, vaan sen yrittämistä. Tämä ero on tärkeä juttu, koska on todella vaikeaa tunnistaa toisten tunteita oikein (useimmilla aikuisillakin on siinä vaikeuksia).

Jo se, että näemme vähän vaivaa auttaa meitä tuntemaan myötätuntoa muita kohtaan ja motivoi miettimään kahteen kertaan, miten haluamme toisia kohdella. Oppitunnilla oppilaita voi muistuttaa siitä, että jos on epävarma toisen tunteista, paras tapa selvittää miltä toisesta todella tuntuu, on kysyä häneltä.

Sanasto

  • Kykyä asettua toisen asemaan ja yrittää ymmärtää miltä hänestä tuntuu. ”Yrittää” on tärkeä sana määritelmässä, koska on todella vaikeaa ymmärtää ihan oikeasti, miltä jostakusta toisesta tuntuu. Siinä voi kuitenkin kehittyä ajan ja harjoittelun myötä.

Keskustellaan

Miettikää hetkeä, jolloin juttelitte jonkun toisen kanssa netissä sovelluksessa, pelissä tai viestittelemällä.

  • Pystyittekö kertomaan, miltä toisesta tuntui?

  • Millaisia tunteita toinen saattoi tuntea?

Kun yrittää tuntea tai ymmärtää, miltä jostakusta toisesta tuntuu, puhutaan empatiasta.

Miksi on hyvä osoittaa empatiaa?

Empatiaa osoittamalla näytämme toiselle, että välitämme hänen tunteistaan. Se auttaa myös tunnistamaan, milloin toinen tarvitsee apua ja auttaa olemaan parempi ystävä. Empatian harjoitteleminen auttaa myös ymmärtämään, millaisia vaikutuksia meidän omalla käytöksellämme saattaa olla.

Miten pystyy tulkitsemaan, miltä jostakusta toisesta voi tuntua?

Meillä on erilaisia tapoja tulkita toisen ihmisen tunteita. Voimme esimerkiksi havainnoida, mitä ympärillä tapahtuu, millaisia sanoja toinen käyttää ja millaisilla äänensävyllä hän puhuu. Myös kasvojen ilmeistä ja kehon asennosta voimme tulkita toisen tunnetiloja.

Huomautus opettajalle: Voitte harjoitella tunteiden tunnistamista heijastamalla edellisen oppitunnin ”Yleiset tunnesanat” -monisteen oppilaille nähtäväksi ja näyttelemällä valitsemianne tunnetiloja kasvojen ilmeiden, kehon asentojen ja/tai äänien avulla. Muut oppilaat koittavat arvata mistä tunteesta on kysymys.

Muiden ihmisten tunteiden tunnistaminen vaatii harjoittelua – se on vaikeaa myös aikuisille – ja se on erityisen vaikeaa, kun jutellaan jonkun kanssa netissä.

Mikä tekee empatian tuntemisen vaikeaksi digimaailmassa?

Usein digiympäristöissä toimiessamme emme näe ihmisten kasvoja tai kehoja, jolloin ilmeet, eleet ja asennot jäävät meiltä näkymättömiin. Lisäksi se, ettemme näe tai kuule tilanteen ääniä, äänensävyjä tai ympärillä tapahtuvia asioita, voi vaikeuttaa empatian tuntemista.

Mitkä ovat vihjeitä, joiden avulla voimme ymmärtää toisten tunteita netissä?

Joskus netissä emojien, kuvien tai gifien käyttäminen auttaa meitä ymmärtämään, miltä toisesta tuntuu. Lisäksi ISOJEN KIRJAINTEN käyttäminen keskustelussa antaa jotakin osviittaa toisen tunteista. Lisäksi, niin netissä kuin netin ulkopuolellakin, on helpompi tulkita toisen tunteita, kun toinen on meille ennestään tuttu.

Tällä oppitunnilla harjoittelemme tunnistamaan netissä kohtaamiemme ihmisten tunteita.

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

01 Jaa jokaiselle oppilaalle yksi ”Empatian harjoitteleminen” -tehtävämoniste tai heijasta se taululle koko luokan nähtäväksi.

02 Pyydä oppilaita työskentelemään itsenäisesti ja arvaamaan, miltä kunkin tilanteen henkilöistä tuntuu.

03 Pyydä oppilaita vertaamaan vastauksiaan parin kanssa ja puhumaan siitä, miten he ovat päätyneet vastauksiinsa.

04 Pyydä pareja kertomaan luokalle tilanteista, joissa he vastasivat eri tavoin, ja siitä, mikä näissä tilanteissa teki tulkitsemisesta vaikeampaa.

Ydinasiat

Toisten ihmisten tunteita on todella vaikea arvata oikein – etenkin netissä – mutta empatiassa ei olekaan kyse oikeassa olemisesta. Kyse on siitä, että yrittää. Silloin kun yrittää ymmärtää toisen ihmisen tunteita, tulee todennäköisemmin paremmin toimeen hänen kanssaan. Aika siistiä, eikö olekin? Empatiaa harjoittelemalla auttaa luomaan kiltimpää ja siistimpää nettiä niin itselle kuin myös muille netin käyttäjille.

Palaute

  1 min