Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Ilkeästä kiltiksi
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
On siistiä olla kiltti
Oppitunti 5: Ilkeästä kiltiksi
Oppitunnilla oppilaat työskentelevät ryhmissä ja muotoilevat ilkeitä kommentteja uudelleen. Tavoitteena on oppia, miten negatiivinen viestintä voidaan muuttaa positiiviseksi.
Tavoitteet
Oppilas harjoittelee ilmaisemaan tunteita ja mielipiteitä myönteisillä tavoilla.
Oppilas harjoittelee vastaamaan negatiivisuuteen rakentavasti.
Sanasto
-
Tarkoituksellisesti ilkeä käyttäytyminen, joka yleensä toistuu. Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua.
-
Kiusaamista, joka tapahtuu netissä, kuten sosiaalisessa mediassa tai peleissä. Se voi olla toisen nimittelyä, pilkkaamista, viestiryhmistä ulkopuolelle jättämistä, nolaamista syrjintää, uhkailua, kiristämistä, valheellisen tiedon levittämistä tai ilkeää kommentointia.
-
Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.
-
Riita tai erimielisyys, joka ei välttämättä toistu.
Keskustellaan
Digiympäristössä toimiessamme saatamme altistua sisällöille, joista osa saattaa sisältää inhottavia ja negatiivisia viestejä sekä huonoa käytöstä.
On myös todennäköistä, että jokainen meistäkin on joskus kommentoinut tai viestinyt negatiivisesti, joko tiedostamatta tai tietoisesti. Tilanteen voi kuitenkin kääntää päälaelleen.
Oletteko nähneet jonkun olevan negatiivinen netissä? Miltä se tuntui?
Oletteko koskaan kokeneet ystävällisyyttä netissä? Miltä se tuntui?
Millä yksinkertaisilla toimilla voimme muuttaa negatiivisen viestinnän positiiviseksi?
Hyvä nyrkkisääntö netissä toimiessa on, että jos sinulla ei ole mitään mukavaa sanottavaa, voit aina olla myös sanomatta, kommentoimatta tai viestimättä yhtään mitään.
Näin negatiiviset viestit eivät saa niin paljon tilaa niissä ympäristöissä, joissa toimimme.
Voimme myös päättää viestiä ystävällisemmin, myös netissä. Ystävällinen viestintä vaatii, että tulemme tietoiseksi siitä, mikä merkitys käyttämillämme sanoilla sekä sävyllä on.
Harjoitellaan tätä tällä oppitunnilla!
Tehtävä
Tarvittavat materiaalit:
Kirjoitustaulu tai valkokangas
Moniste: ”...mutta sano se kauniisti!” (yksi kullekin ryhmälle)
01 Jaa oppilaat kolmen hengen ryhmiin.
02 Jaa ryhmille ”...mutta sano se kauniisti!” -tehtävämoniste.
03 Pyydä oppilaita tekemään tehtävämonisteen tehtävät.
Ryhmien tehtävänä on kirjoittaa tehtävämonisteen negatiiviset viestit uusiksi.
Työskentely voi lähteä paremmin käyntiin, jos teette yhden esimerkin ensin koko luokan kesken.
04 Käykää yhdessä keskustellen läpi ryhmien keksimät vastaukset.
Ydinasiat
Netissä toimiessamme meillä on valtaa! Usein voimme omalla toiminnallamme kääntää negatiivisen tilanteen positiiviseksi. Joskus pelkkä ystävällinen viesti, emoji tai kommentti riittää - ja reagoimalla johonkin negatiiviseen jollakin positiivisella voimme tehdä keskustelusta hauskemman ja mielenkiintoisemman. Ja samalla teemme netistä siistimmän paikan.
Palaute
  1 min