Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

On siistiä olla kiltti

Oppitunti 7: Miten sanat voivat muuttaa koko kuvan

Oppitunnilla tutustutaan kuvatekstin merkitykseen ja pohditaan ryhmissä miten kuvien yhteydessä olevat tekstit vaikuttavat muodostamiimme mielikuviin - niin hyvässä kuin pahassa.

Tavoitteet

  • Oppilas oppii, että luomme merkityksen kuvien ja sanojen yhdistelmän perusteella.

  • Oppilas ymmärtää, miten kuvateksti voi muuttaa sitä, mistä kuvittelemme kuvan kertovan.

  • Oppilas harjoittelee kuvan ja sanojen yhdistämisen voimaa.

  • Oppilas ymmärtää, miten toimia vastuullisena median tekijänä.

  • Oppilas harjoittelee kriittistä medialukutaitoa ottaen tavaksi kysyä: ”Kuka tämän julkaisi ja miksi?”

Taustaa medialukutaidosta

Tällä oppitunnilla tutustutaan oppilaiden kanssa medialukutaidon perustaitoihin:

  1. Medialukutaidon peruspilari on ymmärrys siitä, että jokainen sisältö, jota näemme mediassa on rakennettua - sisältöjen taustalla ovat ihmiset, jotka tekevät valintoja siitä, mitä otetaan mukaan ja millä tavalla asia esitetään.

  2. Kriittiseen medialukutaitoon kuuluu, että aina tutustuessamme uuteen sisältöön, kysymme ”kuka teki tämän ja miksi?”.

  3. Lisäksi kriittistä medialukutaitoa on, että tarkastelemme sisällön mahdollisia vaikutuksia muihin ihmisiin.

Sanasto

  • Teksti, joka liittyy kuvaan ja antaa tietoa siitä, mitä kuvassa on.

  • Tilanne tai ympäristö, jossa jokin asia tapahtuu. Konteksti auttaa ymmärtämään, miksi jokin asia on niin kuin on. Esimerkiksi kuvan konteksti sisältää kuvan ympärillä olevat lisätiedot tai muut tiedot, jotka auttavat meitä ymmärtämään paremmin näkemäämme. Kontekstia voivat olla esimerkiksi tiedot kuvan ottopaikasta, tekstiviestin lähetysaika, kuvan ottajan henkilöllisyys, jne.

Keskustellaan

Miten sanat voivat muuttaa kuvan?

Kuvat yhdistettynä sanoihin ovat tehokas tapa kommunikoida. Kuvitellaan, että uutisissa on kuva palavasta talosta.

Eräässä kuvatekstissä lukee: ”Perhe menettää talon, mutta kaikki pääsevät turvallisesti ulos, myös koira.” Se olisi surullista ja ehkä vähän pelottavaakin, eikö vain?

Entä jos kuvatekstissä lukisi: ”Palomiehet sytyttävät tyhjän talon tuleen harjoitellakseen uusien sammutusvälineiden käyttöä.” Kuvassa on edelleen palava talo, mutta tilanteesta on nyt hyvin erilainen käsitys. Ehkä olo tuntuu jopa turvalliselta, ei pelokkaalta.

Näin valtava voima on sanoilla, jotka yhdistämme kuviin.

Oletteko joskus törmännyt netissä kuvaan, jossa on jokin ilkeä tai inhottava kuvateksti?

Onko kuvassa ollut henkilö teille tuttu vai täysin vieras? Miltä kuvan yhteydessä ollut inhottava viesti tai kommentti on tuntunut?

Negatiivisten viestien näkeminen tai kuuleminen ei vahingoita vain kuvassa olevaa henkilöä. Se voi saada myös muille kuvan näkeville ihmisille epämukavan olon.

Jos törmäät tällaiseen kuvaan tai viestiin, sinullakin on valtaa. Aina on nimittäin mahdollisuus valita, miten haluat toimia.

Voit esimerkiksi...

  • päättää olla jakamatta kuvaa enää eteenpäin tai...

  • tukea kuvassa olevaa henkilöä jättämällä positiivisen viestin tai kommentin tai...

  • ilmoittaa epäasiallisista viesteistä tai kommenteista sovelluksessa tai...

  • kertoa asiasta turvalliselle aikuiselle ja miettiä yhdessä, mikä on paras tapa toimia.

    Tällä oppitunnilla tutustumme tarkemmin kuvatekstien sekä positiivisten ja negatiivisten viestien merkitykseen ja niiden muodostamiseen.

Tehtävä 1

Tarvittavat materiaalit:

  • Moniste: ”Urheilukuvia” jokaiselle ryhmälle niin, että puolelle ryhmistä tulee monisteesta kuva, jossa on positiivinen kuvateksti ja puolelle ryhmistä kuva, jossa on negatiivinen kuvateksti.

01 Jaa luokka pienryhmiin.

02 Jaa puolelle ryhmistä ”Urheilukuvia” -monisteesta kuva, jossa on positiivinen kuvateksti ja puolelle ryhmistä kuva, jossa on negatiivinen kuvateksti.

Älä kerro oppilaille, että jaat kaksi erilaista monistetta.

03 Pyydä ryhmiä tutustumaan kuviin.

Ryhmien tehtävänä on katsoa saamaansa kuvaa ja kuvailla yhdessä kuvassa näkyvää henkilöä.

Millaisena ihmisenä pidätte häntä? Haluaisitteko viettää aikaa hänen kanssaan tai olla hänen joukkuekaverinsa? Miksi/miksi ei?

04 Pyydä ryhmiä kertomaan oma mielipiteensä kuvan henkilöstä.

Todisteet paljastavat nopeasti, että ryhmien kuvissa on eri kuvatekstit.

05 Keskustelkaa lopuksi lyhyesti.

Mitä tämä kertoo siitä, millainen voima sanoilla on ajatuksiemme muovaamisessa?

Tehtävä 2

Tarvittavat materiaalit:

01 Jaa oppilaat pareihin.

02 Jaa pareille ”Miten sanat voivat muuttaa kuvan” -moniste.

03 Pyydä pareja täyttämään monisteen ensimmäisten kuvien alle positiiviset kuvatekstit.

Parien tehtävä on harjoitella erilaisten kuvatekstien luomista. Ensimmäisen kuvan alle tulee keksiä kuvatekstejä, jotka saisivat kuvassa olevan henkilön tuntemaan itsensä iloiseksi tai ylpeäksi.

Anna pareille hetki aikaa miettiä positiivisia kuvatekstejä. Lopuksi voit pyytää osaa pareista jakamaan keksimänsä kuvatekstit.

04 Pyydä pareja täyttämään monisteen toisten kuvien alle hauskat kuvatekstit.

Toisen kuvan alle keksittävät kuvatekstin tulisi olla hauska. Ennen tehtävän aloittamista, voitte keskustella yhdessä siitä, onko eroa tekstillä, joka on omasta mielestä hauska ja sellaisella tekstillä, mitä kuvassa esiintyvä henkilö voisi pitää hauskana? Tai mitä eroa on vitsillä, joka on ystävällinen ja hauska kaikkien mielestä, ja vitsillä, jossa vitsaillaan jonkun toisen kustannuksella ja joka on hauska vaan muutaman mielestä?

Tehtävänä on kirjoittaa kuvatekstejä, jotka ovat sekä hauskoja että ystävällisiä, eivätkä loukkaa kuvassa olevia henkilöitä.

Anna pareille hetki aikaa miettiä hauskoja kuvatekstejä. Lopuksi voit pyytää osaa pareista jakamaan keksimänsä kuvatekstit.

05 Tehtävän päätteeksi voitte jutella yhdessä siitä, miltä tehtävän tekeminen tuntui.

Ydinasiat

Kuvatekstit voivat muuttaa sitä, mitä ajattelemme kuvasta ja millaisia tunteita kuva herättää. On hyvä pysähtyä miettimään ennen kuvien ja kuvatekstien tai kommenttien julkaisemista ja pohtia, miltä koko juttu saattaa tuntua muista. Ja ennen muiden julkaisemien kuvien ja kuvatekstien nielemistä sellaisenaan, kysy itseltäsi: ”Kuka on tehnyt tämän ja miksi?”

Palaute

  1 min