Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Oma ystävällisyyssuunnitelmasi
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
On siistiä olla kiltti
Oppitunti 3: Oma ystävällisyyssuunnitelmasi
Oppitunnilla oppilaat tutustuvat ystävällisyyteen ja siihen, mitä ystävällisyyden osoittaminen tarkoittaa sekä muodostavat itselleen ystävällisyyssuunnitelman.
Tavoitteet
Oppilas tutustuu ystävällisyyden käsitteeseen.
Oppilas ymmärtää, miten miten ystävällisyys voi vaikuttaa ihmisten tunteisiin.
Oppilas tunnistaa tapoja osoittaa ystävällisyyttä.
Sanasto
-
Kykyä asettua toisen asemaan ja yrittää ymmärtää miltä hänestä tuntuu. ”Yrittää” on tärkeä sana määritelmässä, koska on todella vaikeaa ymmärtää ihan oikeasti, miltä jostakusta toisesta tuntuu. Siinä voi kuitenkin kehittyä ajan ja harjoittelun myötä.
Keskustellaan
Huomautus opettajalle: Pyydä oppilaita muodostamaan parit.
Mitä kiltteys tarkoittaa?
Kertokaa se parille.
Anna oppilaille aikaa keskustella parin kanssa ja pyydä sitten vapaaehtoisia kertomaan ajatuksistaan.
Ystävällisyys on sitä, että tekee jotain kilttiä tai sanoo jotain kilttiä toisille, eikö vain? Seuraavaksi voisitte muistella jotakin tilannetta, jossa joku on ollut ystävällinen teitä kohtaan. Miltä se tuntui? Kertokaa se parille.
Anna oppilaille aikaa keskustella parin kanssa ja pyydä sitten vapaaehtoisia kertomaan ajatuksistaan.
Kun joku on ystävällinen meille, voimme tulla paremmalle tuulelle. Usein ystävällisyys auttaa myös silloin, kun meitä surettaa tai harmittaa. Kun me olemme ystävällisiä, se voi tuntua hyvältä myös meistä.
Muistelkaa seuraavaksi jotakin tilannetta, jossa itse olitte ystävällinen jotakin toista kohtaan. Miltä se tuntui? Kertokaa tilanteesta parille.
Anna oppilaille aikaa keskustella ja pyydä sitten vapaaehtoisia kertomaan ajatuksistaan.
Harjoitellaan ystävällisyyttä tarkastelemalla muutamia esimerkkejä.
Huomautus opettajalle: Heijasta ”Empatia koulussa” -monisteen kuvat oppilaille taululle näkyviin. Käykää kuvissa näkyvät tilanteet läpi oppilaiden kanssa.
Kuva 1: Mitä kuvassa tapahtuu?
Kuvan oppilas tuntee jääneensä porukan ulkopuolelle välitunnilla ja istuu aivan yksin. Miltä hänestä mahtaa tuntua? Miten hänelle voisi osoittaa ystävällisyyttä? Miltä oppilaasta mahtaa tuntua, kun joku on ystävällinen hänelle?
Kuva 2: Mitä kuvassa tapahtuu?
Kuvan oppilas pudotti lounastarjottimensa. Miltä hänestä mahtaa tuntua? Miten hänelle voisi osoittaa ystävällisyyttä? Miltä oppilaasta mahtaa tuntua, kun joku on ystävällinen hänelle?
Ystävällisyydessä on se hämmästyttävä puoli, että se auttaa meitä osoittamaan empatiaa. Empatia tarkoittaa sitä, että yritämme tuntea tai ymmärtää, miltä toisesta tuntuu. Ystävällisyys on siis empatiaa käytännössä! Kun harjoittelemme empatiaa olemalla ystävällisiä, voimme tehdä maailmasta paremman paikan.
Tehtävä
Tarvittavat materiaalit:
Tehtävämoniste: ”Oma ystävällisyyssuunnitelmani” (yksi kullekin oppilaalle).
01 Jaa oppilaille ”Oma ystävällisyyssuunnitelmani” -tehtävämoniste.
02 Ohjeista oppilaita täydentämään monisteelle oma ystävällisyyssuunnitelmansa.
Oppilaat valitsevat henkilön (tai useita henkilöitä), jolle he voivat osoittaa ystävällisyyttä, ja tekevät vähintään yhden ystävällisyyssuunnitelman.
03 Pyydä jokaista oppilasta kertomaan ystävällisyyssuunnitelmastaan parille.
Kehota oppilaita pohtimaan ystävällisyyssuunnitelman valmistuttua myös sitä, milloin he aikovat toteuttaa suunnitelman.
Anna oppilaille aikaa miettiä ja pyydä muutamaa oppilasta kertomaan luokalle ystävällisyyssuunnitelmastaan ja siitä, milloin he aikovat toteuttaa sen.
Ydinasiat
Ystävällisyys on sitä, että tekee jotain kilttiä tai sanoo jotain kilttiä toisille. Osoittamalla ystävällisyyttä voimme kohentaa toisten oloa, kun heitä surettaa tai harmittaa. Ystävällinen voi olla monilla tavoilla ja monissa paikoissa niin netissä kuin muuallakin – ja mitä enemmän niin tehdään, sen parempi, eikö vain!
Palaute
  1 min