Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

On siistiä olla kiltti

Oppitunti 1: Tunteiden huomaaminen

Oppitunnilla oppilaat tutustuvat empatian käsitteeseen ja harjoittelevat empatian kokemista televisiossa, videoissa ja peleissä näkemiään ihmisiä kohtaan.

Tavoitteet

  • Oppilas tutustuu empatian käsitteeseen ja ymmärtää, mitä sillä tarkoitetaan.

  • Oppilas vahvistaa omia tunnetaitojaan harjoittelemalla empatian kokemista eri medioissa näkyviä henkilöitä kohtaan.

Oppitunnista

Etsi tämän oppitunnin läpikäymisen jälkeen tilaisuuksia palata aiheeseen myös tulevilla oppitunneilla. Voit esimerkiksi pyytää oppilaita harjoittelemaan empatiaa eri hahmojen kohdalla aina, kun luokka lukee tarinan tai katsoo jonkin videon eri oppiaineiden tunneilla. Näin oppilaiden tunnetaidot vahvistuvat myös osana arkisia opetustilanteita.

Sanasto

  • Kykyä asettua toisen asemaan ja yrittää ymmärtää miltä hänestä tuntuu. ”Yrittää” on tärkeä sana määritelmässä, koska on todella vaikeaa ymmärtää ihan oikeasti, miltä jostakusta toisesta tuntuu. Siinä voi kuitenkin kehittyä ajan ja harjoittelun myötä.

Keskustellaan

Tänään te kaikki olette tutkijoita, jotka yrittävät selvittää, miltä toisista ihmisistä tuntuu.

Teidän on etsittävä vihjeitä esimerkiksi siitä, mitä tapahtuu tai miten joku käyttäytyy. Harjoitellaan ensin yhdessä!

Huomautus opettajalle: Heijasta ”Yleiset tunnesanat” -moniste oppilaille nähtäville ja käykää yhdessä kuvatut tunteet läpi seuraavien tehtävien ja kysymysten avulla.

  • Muistelkaa hetkeä, kun tunsitte jonkin näistä tunteista. Miettikää, mitä tapahtui ja miltä kehossa tuntui.

Anna oppilaille miettimisaikaa ja valitse sitten oppilas, joka näyttelee muistamansa tunteen– hän voi käyttää ääniä mutta ei sanoja.

  • Minkä tunteen mielestänne näitte äsken? Mitä vihjeitä huomasitte?

Anna oppilaille puheenvuoroja. Pohtikaa yhdessä mitä vihjeitä tunteen tunnistamiseen näitte ja miten niitä tulkitsitte. Pyydä lopuksi näytellyttä oppilasta kertomaan, mitä tunnetta hän kuvasi.

  • Onko tunne helpompi arvata, kun tietää, mitä tapahtui?

Anna oppilaille puheenvuoroja. Keskustelkaa yhdessä siitä, mikä merkitys on tietää konteksti, eli tilanne tai ympäristö, jossa jokin asia tapahtuu tai on tapahtunut, jotta voimme paremmin ymmärtää mistä tunne johtuu.

  • Miksi?

Anna oppilaille puheenvuoroja. Keskustelkaa yhdessä siitä, miten tapahtuneen hahmottaminen auttaa myös miettimään miltä meistä itsestä tuntuisi samassa tilanteessa.

Kykyä asettua toisen asemaan ja yrittää ymmärtää miltä hänestä tuntuu kutsutaan empatiaksi.

Voimme harvoin tietää täysin, miltä toisesta tuntuu, mutta usein riittää, kun yrittää ymmärtää. Empatia auttaa meitä saamaan ystäviä ja välttämään toisten loukkaamista.

Empatia ei ole aina helppoa. Se vaatii harjoittelua. Vielä vaikeampaa voi olla tuntea empatiaa sellaista ihmistä kohtaan, josta on lukenut kirjasta tai jonka on nähnyt videolla.

  • Miksi se on mielestänne vaikeampaa?

Anna oppilaille puheenvuoroja. Keskustelkaa yhdessä siitä, miten monesti se, jos ei näe toista ihmistä tai tiedä mitä kaikkea tilanteessa on meneillään, vaikeuttaa sen käsittämistä miltä toisesta voisi tuntua.

  • Miksi meidän on mielestänne tärkeää harjoitella empatiaa kirjoissa tai videoissa kuvattuja ihmisiä kohtaan?

Anna oppilaille puheenvuoroja. Keskustelkaa yhdessä siitä, miten empatia auttaa eläytymään vaikkapa kirjan tai tai videon tarinaan paremmin, minkä lisäksi empatian harjoittelu kuvitteellisia henkilöitä kohtaan auttaa myös kokemaan empatiaa sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka tapaa netissä, harrastuksissa tai vaikkapa täällä koulussa.

Harjoitellaan empatiaa tällä tunnilla!

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

01 Heijasta ”Yleiset tunnesanat” - moniste taululle luokan nähtäväksi.

02 Jaa oppilaat 3 tai 4 hengen ryhmiin ja anna ryhmille ”Tunteiden huomaaminen” -tehtävämonisteet.

03 Ohjeista ryhmiä tekemään tehtävämonisteen harjoitukset.

Oppilaiden tehtävä on tutkia tehtävämonisteen sarjakuvien tilanteita ja pyrkiä tulkitsemaan nähtävillä olevien vihjeiden perusteella, millaisia tunteita sarjakuvien hahmot tuntevat.

04 Keskustelkaa yhdessä siitä, millaisia tulkintoja ryhmät tekivät.

Oppilaille on hyvä painottaa, että tehtävässä ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, vaan on todennäköistä että tilanteista tehdään erilaisia tulkintoja. Voitte keskustella yhdessä myös siitä, oliko tunnetilojen ja vihjeiden tulkitseminen sarjakuvan perusteella helppoa vai vaikeaa.

Ydinasiat

Empatian tunteminen kirjoissa ja videoissa kuvattuja ihmisiä kohtaan on tärkeää. Se auttaa nauttimaan kirjoista ja videoista enemmän, ja se on hyvää harjoitusta oikeiden ihmisten kohtaamiseen netissä ja muualla. Mitä empaattisempi on tekstiviesteissä, peleissä ja videoissa, sitä hauskempaa vuorovaikutus netissä on.

Palaute

  1 min