Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Kuinka laatia hyvä salasana
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Suojaa salaisuutesi
Oppitunti 2: Kuinka laatia hyvä salasana
Oppitunnilla oppilaat oppivat luomaan vahvan salasanan ja varmistamaan, että salasana pysyy salassa.
Tavoitteet
Oppilas ymmärtää, miksi on tärkeää, ettei kerro omia salasanojaan kenellekkään. (Lukuunottamatta omaa vanhempaa).
Oppilas ymmärtää, miksi laitteet on tärkeä suojata lukituksella.
Oppilas oppii, miten luodaan vaikeasti arvattavia mutta helposti muistettavia salasanoja.
Oppilas harjoittelee turvallisten kirjautumisasetuksen asettamista, kuten kaksivaiheisen tunnistautumisen käyttöönottoa.
Oppitunnista
Voit hyödyntää ”Ohjeita vahvojen salasanojen luomiseen” -monistetta oppitunnilla haluamallasi tavalla. Voit näyttää ohjetta oppilaille heijastamalla sen taululle, tulostaa sen luokan seinälle huoneentauluksi tai vaihtoehtoisesti tulostaa jokaiselle oppilaalle oman kopion.
Sanasto
-
Ihmisten tietojen ja henkilötietojen (joita kutsutaan myös arkaluonteisiksi tiedoiksi) suojaaminen.
-
ihmisten laitteiden ja niissä olevien ohjelmistojen suojaaminen.
-
Henkilö, joka käyttää tietokoneita päästäkseen käsiksi muiden ihmisten tai organisaatioiden laitteisiin ja tietoihin. Hakkeri voi toimia rikollisesti ilman lupaa tai luvallisesti. Luvallinen hakkerointi voi esimerkiksi auttaa yrityksiä parantamaan omaa tietoturvaansa.
-
Salainen kirjainten, numeroiden ja symbolien yhdistelmä, jonka avulla voi salata tietoa tai laitteita ja päästä niihin taas käsiksi. Salasana voi olla esimerkiksi neli- tai kuusinumeroinen numerokoodi, jota käytät puhelimen tai tabletin lukitsemiseen. Se voi olla myös monimutkaisempi salasana sähköpostiin, sosiaaliseen mediaan tai pankkitiliin. Salasanan kannattaa olla helppo muistaa, mutta vaikea arvata.
Keskustellaan
Parempi katsoa kuin katua
Digiympäristöjen ja -laitteiden ansiosta meidän on helppo jutella ystävien, luokkakaverien, opettajien ja sukulaisten kanssa. Voimme pitää yhteyttä heihin monella tavalla: tekstiviesteillä, peleillä, julkaisuilla ja viesteillä; sanoilla, kuvilla ja videoilla; puhelimilla, tableteilla, kannettavilla tietokoneilla ja älykelloilla.
Huomautus opettajalle: Voitte jutella yhdessä siitä, miten oppilaat pitävät yhteyttä omiin ystäviinsä.
Silti samat työkalut, jotka helpottavat tietojen jakamista, voivat myös auttaa hakkereita ja huijareita varastamaan näitä tietoja.
Kerättyjen tietojen avulla hakkerit ja huijarit voivat vahingoittaa laitteitamme, varastaa henkilöllisyytemme tai vahingoittaa ihmissuhteitamme.
Itsemme, tietojemme ja laitteidemme suojaaminen tarkoittaa yksinkertaisia ja fiksuja asioita, kuten puhelimien näytön lukitsemista, varovaisuutta tallennettaessa henkilötietoja lukitsemattomille tai monien käytössä oleville laitteille (kuten koulussa) ja ennen kaikkea vahvojen salasanojen luomista − ja sitä, ettei salasanoja kerrota muille!
Huomautus opettajalle: Voitte jutella yhdessä seuraavien kysymysten avulla.
Kuka osaa arvata, mitkä ovat kaksi yleisimmin käytettyä salasanaa? (Vastaus: ”1 2 3 4 5 6” ja ”salasana”.)
Mietitään yhdessä muita huonoja salasanoja ja sitä, mikä tietty asia tekee niistä huonoja.
(Esimerkkejä: koko nimesi, puhelinnumerosi, sana ”suklaa”, koirasi nimi, osoitteesi jne.)
Tässä ohje erittäin turvallisen salasanan luomiseen:
Keksi hauska lause, jonka muistat helposti. Se voi olla pätkä suosikkilaulusi sanoista, kirjan nimi, elokuvan repliikki jne.
Valitse lauseen kustakin sanasta ensimmäinen kirjain tai pari ensimmäistä kirjainta.
Vaihda jotkin kirjaimet erikoismerkeiksi tai numeroiksi.
Kirjoita jotkut kirjaimet isolla ja jotkut pienellä.
Harjoitellaan uusia taitojamme pelaamalla salasanapeliä.
Tehtävä
Tarvittavat materiaalit:
Muistiinpanovälineet
Kirjoitustaulu tai valkokangas
01 Jaa luokka kahden hengen joukkueisiin.
02 Ohjeista oppilaita luomaan ohjeen mukaisia, vahvoja salasanoja.
Jokaisella joukkueella on 60 sekuntia aikaa luoda salasana.
03 Valitkaa yksi joukkue, jonka keksimän salasanan muu luokka pyrkii arvaamaan.
Joukkue voi kertoa salasanan muodostamisessa käyttämänsä vihjeet koko luokalle, jotta nähdään, kuinka paljon asiayhteyteen liittyvää tietoa luokka tarvitsee voidakseen arvata oikein.
Jos aikaa riittää, voitte ottaa useamman joukkueen salasanat arvaukseen.
04 Valitkaa jäljelle jääneistä joukkueista kaksi, jotka kirjoittavat muodostamansa salasanan taululle vierekkäin.
Tarkastelkaa salasanoja luokan kanssa keskustellen. Lopuksi voitte äänestää salasanaparin kohdalla siitä, kumpi salasana on vahvempi.
Jos aikaa riittää, voitte ottaa useampien joukkueiden salasanat vertailuun.
Ydinasiat
Vahvojen salasanojen luominen on tärkeää ja parhaimmillaan se voi olla myös hauskaa!
Palaute
  1 min