Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Suojaa salaisuutesi

Oppitunti 5: Miten tietojani käytetään?

Oppitunnilla pelataan sekä arvausleikkiä että roolipeliä, jossa oppilaat esittävät tekoälyä ja arvaavat henkilöstä asioita annettujen tietojen perusteella.

Tavoitteet

  • Oppilas ymmärtää perusasiat tekoälyn toiminnasta.

  • Oppilas pohtii tekoälyn tarkkuutta ja sitä, osaako tekoäly aina osua oikeaan.

  • Oppilas tarkastelee tekoälyn erilaisia rooleja arjessa ja elämässämme.

Sanasto

  • Ohjelmisto, joka saa tietokoneen ja robotin kaltaiset koneet oppimaan, arvaamaan, ratkaisemaan ongelmia ja puhumaan vähän meidän ihmisten tapaan. On olemassa erilaisia tekoälyteknologioita, jotka voivat esimerkiksi tunnistaa kasvoja, huomata laittomaan hakkerointiin viittaavia kaavoja, erottaa ihmisten äänet toisistaan tai oppia musiikkimakusi, jotta ne voivat suositella sinulle uusia, sopivia kappaleita.

Keskustellaan

Kun luomme sovellukseen tai peliin tilin,

palvelun ohjelmisto yhdistää kaikki rekisteröinnin yhteydessä antamamme tiedot (kuten nimemme, osoitteemme, puhelinnumeromme tai syntymäaikamme) siihen, mitä ohjelmisto ”oppii” meistä käyttäessämme sovellusta, peliä tai sivustoa.

Tällaista ohjelmistoa kutsutaan tekoälyksi eli AI:ksi.

Se saa meiltä jatkuvasti uutta tietoa – tykkäämisistämme, toimistamme peleissä, kommenteistamme, keskusteluistamme, katsomistamme videoista, vierailemistamme sivustoista, jakamistamme kuvista ja tekemistämme hauista – ja tekee yhä parempia arvauksia siitä, mitä haluaisimme tehdä, nähdä tai ostaa.

Me itse voimme unohtaa, mitä olemme jakaneet, mutta ohjelmisto muistaa nämä tiedot aina. Kaikkien, myös lasten, on hyvä ymmärtää, miten paljon tietoa jokaisesta meistä kertyy käyttämissämme sovelluksissa ja alustoissa.

Sovellukset, pelit ja sivustot saattavat...

  • Seurata, missä olemme käyneet (netissä ja fyysisen sijaintimme historiatiedoissa), jotta ne voivat selvittää, mitä haluamme tehdä, nähdä tai ostaa seuraavaksi, ja tehdä netissä viettämästämme ajasta parempaa, hauskempaa tai mukavampaa.

  • Käyttää tietojamme analysoidakseen ja luokitellakseen meidät ja näyttääkseen meille mainoksia asioista, joita niiden tekoäly ”luulee” meidän (tai muiden kaltaistemme ihmisten) ostavan.

  • Käyttää ystäviemme tai perheenjäsentemme jakamia tietoja tehdäkseen arvauksia meistä ja sitä, mistä pidämme.

  • Jakaa henkilötietojamme muiden yritysten kanssa ansaitakseen rahaa tai ostaakseen tietojamme, jotta voi näyttää meille mainoksia.

  • Löytää sellaisia huonon nettikäyttäytymisen malleja, joiden huomaaminen veisi ihmiseltä ikuisuuden. Ne paljastavat esimerkiksi rikollisia, jotka yrittävät tunkeutua pankkien tietokoneisiin, uhkaavat sulkea yrityksiä saadakseen rahansa, levittävät vääriä tietoja tai yrittävät varastaa jonkun henkilöllisyyden.

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

01 Jaa oppilaille ”Miten tietojani käytetään” -tehtävämonisteet.

02 Ohjeista oppilaille tehtävämonisteen tehtävät:

  • Sovellusten tai pelien taustalla oleva tekoäly tekee erilaisia arvauksia meistä. Tässä tehtävässä teeskentelet olevasi tekoäly.

  • Tehtävämonisteella on neljä tietopistettä kolmesta eri netin käyttäjästä. Aika mitätön määrä tietoa, vai mitä? Tekoäly analysoi kaiken saamansa tiedon ja tekee arvauksia siitä, keitä nämä ihmiset ovat ja mistä he pitävät, jotta tekoälyyn perustuvat sovellukset ja nettisivustot voivat esimerkiksi näyttää heille mainoksia asioista, joita he saattaisivat haluta, suositella videoita katsottavaksi ja ehdottaa tuotteita ostettavaksi.

  • Tehtäväsi on käyttää jokaisesta henkilöstä saamiasi tietopisteitä vihjeinä ja arvata niiden perusteella millaisia tehtävän henkilöt ovat. Aivan kuten tekoälykin tekee!

  • Huomaa esimerkiksi Henkilö 1:n toinen tietopisteen kohta ”Ostaa koiran leluja verkosta muutaman kerran vuodessa.” Mitä se voisi kertoa kyseisestä henkilöstä?

  • Kun olet muodostanut vihjeiden perusteella mielikuvan henkilöstä, saat esittää tekoälyä ja arvata, millaisia tuotteita hän haluaisi ostaa, millainen yritys haluaisi hänet asiakkaakseen jne. Ota kaikki ilo irti! Yritä olla niin luova kuin suinkin miettiessäsi, mitä tekoäly ”ajattelisi”.

  • Neljäs henkilö tehtävämonistella olet sinä! Keksi neljä tietopistettä siitä, mitä teet verkossa, ja kirjoita sitten, mitä tekoäly arvaisi sinusta.

03 Keskustelkaa lopuksi oppilaiden kanssa yhdessä.

Miettikää erityisesti oppilaiden ajatuksia siitä, miksi he tekivät arvauksensa ja valintansa. Voitte pohtia yhdessä myös, oliko tekoälynä oleminen helppoa vai vaikeaa.

Ydinasiat

Vaikka tekoälyn nimessä onkin sana ”äly”, se ei välttämättä tarkoita, että tekoäly tietäisi kaiken. Se tekee arvauksia. Mitä enemmän tietoja se saa, sitä paremmiksi sen arvaukset muuttuvat. Siksi tekoälyä koulutetaan jatkuvasti uudella, meistä kerätyllä tiedolla.

Palaute

  1 min