Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Suojaa salaisuutesi

Oppitunti 4: Mitä on digitaalinen yksityisyys?

Oppitunnilla oppilaat tutustuvat digitaalisen yksityisyyden peruskäsitteisiin ja pohtivat, mikä merkitys digitaalisella yksityisyydellä on heidän elämässään.

Tavoitteet

  • Oppilas ymmärtää digitaalisen yksityisyyden peruskäsitteet.

  • Oppilas pohtii digitaalisen yksityisyyden merkitystä ja ymmärtää, miksi siitä huolehtiminen on tärkeää.

Oppitunnista

Voit hyödyntää ”Yksityisyyden muistilista” -monistetta oppitunnilla haluamallasi tavalla. Voit näyttää ohjetta oppilaille heijastamalla sen taululle, tulostaa sen luokan seinälle huoneentauluksi tai vaihtoehtoisesti tulostaa jokaiselle oppilaalle oman kopion.

Sanasto

  • Ihmisten tietojen ja henkilötietojen (joita kutsutaan myös arkaluonteisiksi tiedoiksi) suojaaminen.

  • ihmisten laitteiden ja niissä olevien ohjelmistojen suojaaminen.

  • Ohjelmistokoodiin sisältyvä ohjejoukko, joka kertoo tietokoneelle, robotille tai muulle ohjelmistolle, mitä tehdä ja missä järjestyksessä − samaan tapaan kuin reseptissä kerrotaan, miten kakku leivotaan.

  • Pieni tiedosto, jonka sovellus tai verkkosivusto tallentaa laitteellesi, kun vierailet sivustolla tai käytät sovellusta. Sitä käytetään moniin tarkoituksiin, kuten ”muistamaan” käyttämiesi sivustojen asetukset ja tekemään käytöstä mukavampaa. Eväste auttaa myös nettisivustoja tietämään, mitä olet ostanut, jotta näet lisää sinua mahdollisesti kiinnostavia mainoksia.

  • Tekoälyn muoto, joka sisältää ohjeet asioiden tekemiseen mutta myös kyvyn tehdä vaadittavat tehtävä aina vain paremmin, sillä koneoppimisen myötä ohjelmisto myös oppii uutta toteuttaessaan siihen ohjelmoituja tehtäviä.

  • Kun sovellus, sivusto tai ohjelmisto asettaa evästeen laitteellesi, ne jäävät seuraamaan toimintaasi netissä siirtyessäsi sivustolta toiselle. Seurannan avulla ne voivat esimerkiksi nähdä, millä sivustoilla käyt ja mitä painikkeita painat.

  • Samoin kuin ikkuna auttaa näkemään, mitä ulkona tapahtuu, läpinäkyvyys auttaa meitä tietämään, mitä sovellukset, pelit ja sivustot tekevät meistä keräämillä tiedoillaan. Meillä on oikeus tietää, miten yritykset ja hallitukset käyttävät meitä koskevia tietoja. Yksi tapa, jolla yritykset voivat toimia läpinäkyvästi, on käyttää käyttäjien luettavissa olevia tietosuojaselosteita. Ne ovat kuitenkin yleensä todella vaikeaselkoisia jopa aikuisille, ei vain lapsille.

Keskustellaan

Tällä oppitunnilla puhumme digitaalisesta yksityisyydestä, mutta mitä se tarkalleen ottaen on?

Kyse ei ole vain sovelluksen yksityisyysasetuksista. Jotta voisimme todella ymmärtää digitaalisen yksityisyyden merkityksen, meidän on ensin tunnettava vanhin yksityisyyden muoto. Se nimittäin eroaa hieman siitä, mitä yksityisyys on nettimaailmassa.

Yksityisyys on ollut olemassa jo kauan ennen kuin oli koko internetiä.

Yksityisyys on nyt tärkeämpää kuin koskaan, sillä nykyään ihmisten kuvat, videot, tiedot ja mielipiteet voivat levitä ympäri maailman. Yksityisyys on siis asia, jota ihmiset ovat pitäneet tärkeänä jo kauan. Meillä jokaisella on oikeus yksityisyyteen, niin netissä kuin netin ulkopuolella.

Mitä yksityisyys siis tarkoittaa?

Yksityiset tietosi ovat tietoja, joista et halua koko maailman tietävän. Se voi olla salaisuus, jota et halua kertoa muille. Se voi myös olla jotakin sellaista, jonka haluat vain niiden ihmisten tietävän sinusta, joihin luotat täysin. Et sellaisten ihmisten, joita et ole koskaan tavannutkaan. Yksityisyys tarkoittaa, että voimme päättää, näkevätkö ihmiset meidät tai tietomme ja kuinka paljon he näkevät.

Mitä digitaalinen yksityisyys sitten on?

Se koostuu kahdesta osasta, joista molemmat ovat yhtä tärkeitä:

  1. Mitä voimme hallita:

    Tällä tarkoitetaan sitä yksityisyyden osaa, jossa me valitsemme tai hallitsemme, mitä tietoja haluamme jakaa (tai olla jakamatta) itsestämme netissä ja kenen kanssa haluamme jakaa niitä. Tätä varten sovellusten ja sivustojen yksityisyysasetukset ovat olemassa. Ne antavat meille tämän hallinnan.

  2. Mitä emme voi hallita:

    Yksityisyydessä on myös toinen osa, joka on (ainakin osittain) hallintamme ulkopuolella. Emme usein voi hallita sitä, mitä käyttämämme sovellukset, pelit ja sivustot tekevät meistä saaduilla tiedoilla. Sinun tietosi ovat kuitenkin joka tapauksessa sinun tietojasi, ja siksi on tärkeää, että tiedät sovellusten, pelien ja nettisivujen keräävän sinusta tietoa ja käyttävät tietojasi omiin tarkoituksiinsa. Mitä paremmin tiedät sinusta kerätyistä tiedoista sekä oikeudestasi yksityisyyteen, sitä enemmän voit toimia ja pyrkiä hallitsemaan sitä, mitä tiedoillasi tehdään.

Digitaalisessa yksityisyydessä on itse asiassa myös kolmas puoli - läpinäkyvyys.

Läpinäkyvyys on asia, jota netin eri sovelluksia, sivustoja ja alustoja käyttävät ihmiset ovat alkaneet yhä enemmän vaatia yrityksiltä.

Mitä läpinäkyvyys sitten tarkoittaa?

No, kun katsot ikkunasta ulos, näet, mitä ulkona tapahtuu, eikö niin? Tämä johtuu siitä, että ikkuna on läpinäkyvä. Kun sovellukset, sivustot, pelit ja muut palvelut toimivat läpinäkyvästi, sinulla on mahdollisuus saada selville, mitä ne tekevät sinusta keräämillään tiedoilla. Näet esimerkiksi, käyttävätkö ne tietojasi vain saadakseen sovelluksen toimimaan paremmin vai jakavatko ne tietojasi muiden yritysten kanssa.

Yksi tapa, jolla yritykset yrittävät olla läpinäkyviä, on käyttää tietosuojaselosteita. Ne ovat kuitenkin yleensä todella vaikeaselkoisia jopa aikuisille, ei vain lapsille. Sinulla on kuitenkin oikeus saada tietoosi läpinäkyvästi ja ymmärrettävällä tavalla mitä tietoja sinusta kerätään ja mitä niillä tehdään.

Tehtävä 1

Tarvittavat materiaalit:

01 Kirjoita taululle termit ”data”, ”eväste”, ”seuranta”, "tekoäly (AI)" ja ”algoritmi”.

02 Katsokaa oppilaiden kanssa ”Yksityisyyden muistilista” -monisteesta määritelmät näihin termeihin.

Voit näyttää ohjetta oppilaille heijastamalla sen taululle, tulostaa sen luokan seinälle huoneentauluksi tai vaihtoehtoisesti tulostaa jokaiselle oppilaalle oman kopion.

03 Kirjoita kunkin määritelmän lukemisen jälkeen kuhunkin termiin liittyviä avainsanoja, jotka auttavat oppilaita erottamaan termit toisistaan.

Voitte miettiä avainsanoja oppilaiden kanssa myös yhdessä.

Voit esimerkiksi kirjoittaa sanan ”data” kohdalle ”tiedot, valokuvat, nimesi, sijaintisi”. Sanan ”algoritmi” kohdalle voisi kirjoittaa ”joukko ohjeita”. Kysy jokaisen kuvauksen jälkeen, onko oppilailla kysyttävää – rohkaise heitä vastaamaan toistensa kysymyksiin, jos joku haluaa.

Tehtävä 2

Tarvittavat materiaalit:

Vastaukset tehtävämonisteeseen:

  1. Data

  2. Tekoäly (AI)

  3. Eväste

  4. Tekoäly (AI) ja/tai algoritmi

  5. Seuranta

  6. Eväste

  7. Algoritmi

  8. Data

  9. Seuranta

01 Jaa oppilaat pareihin.

02 Anna jokaiselle parille ”Mistä me oikein puhumme?” -tehtävämoniste.

Parien tehtävänä on lukea monisteen esimerkkejä arkisista toimista netissä ja yhdistävät kunkin esimerkin siihen liittyvään yksityisyyttä koskevaan termiin.

03 Pyydä pareja myös täyttämään ”Omat ajatuksesi” -kohtaan pieni selitys siihen, miksi he valitsivat kunkin termin.

04 Kun parit ovat valmiita, käykää keskustellen monisteen tehtävät oppilaiden kanssa läpi.

Huomautus opettajalle: Tällä ensimmäisellä oppitunnilla opetetaan digitaalisen yksityisyyden peruskäsitteitä niin, että ne tuntuvat oppilaistasi mielekkäiltä. Tarkoituksena on antaa heille aikaa ja tilaa miettiä yhdessä ääneen, mitä nämä tärkeät termit merkitsevät heille jokapäiväisessä netin käytössä. Tehtävämonisteen ”Omat ajatuksesi” -sarake on tärkein osa – se antaa oppilaille aikaa todella miettiä käsitteitä ja luoda vankka perusta käsitteiden hallitsemiseen.

Ydinasiat

Loistavaa!

Tiedät nyt enemmän digitaalisesta yksityisyydestä kuin useimmat maailman aikuiset. Olet todella miettinyt, mitä se merkitsee sinulle netin käyttäjänä – olet entistäkin loistavampi netissä!

Palaute

  1 min