Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Ilmoita asiasta myös netissä
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Jos epäilyttää, sano se ääneen
Oppitunti 9: Ilmoita asiasta myös netissä
Oppitunnilla harjoitellaan yhdessä, miten erilaisilla nettialustoilla voi ilmoittaa sopimattomasta sisällöstä tai käyttäytymisestä. Lisäksi oppilaat pohtivat, millaisesta sisällöstä tulisi ilmoittaa ja miksi.
Tavoitteet
Oppilas tutustuu sovellusten ja palveluiden käyttöehtoihin.
Oppilas tutustuu työkaluihin, joiden avulla voi ilmoittaa väärinkäytöksistä.
Oppilas pohtii, missä tilanteissa ilmoittaminen on viisasta.
Oppitunnista
Oppitunnin tehtävässä käydään läpi oppilaille tuttujen alustojen käyttöehtoja sekä selvitetään, miten näissä sovelluksissa tai alustoissa voi ilmoittaa sopimattomasta käytöksestä. Toimiva tapa on etsiä sovelluksista yhdessä, mistä nämä tiedot ja työkalut löytyvät. Voitte hyödyntää sovelluksissa mahdollisesti käytössä olevia koulun tai luokan tilejä tai luoda testitilejä tehtävää varten.
Sanasto
-
Laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa välinettä tai keinoa jonkin asian (idean, käsitteen, viestin, tiedon jne.) välittämiseen. Esimerkkejä medioista: Televisio, kirjat, sanomalehdet, internet, kuorma-auton kylki, T-paita – mitä tahansa, missä on tietoa, missään muodossa.
-
Henkilö, joka häiritsee tai kiusaa toista henkilöä.
-
Tarkoituksellisesti ilkeä tai julma käytös, joka on toistuvaa ja joka tarkoituksena on satuttaa jotakuta (fyysisesti, tunnetasolla ja/tai sosiaalisesti). Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua. Nettikiusaaminen on tämän käyttäytymisen muoto digimaailmassa.
-
(kutsutaan myös hiljaiseksi hyväksyjäksi)
Häirinnän tai kiusaamisen todistaja, joka tunnistaa tilanteen, mutta ei puutu asiaan, joko omasta tahdostaan tai sen takia, ettei uskalla
-
Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.
-
Henkilö, jota kiusataan, ahdistellaan tai häiritään. Voidaan kutsua myös uhriksi.
-
Kyky sanoa ”ei” päättäväisesti, kun joku pyytää tekemään jotain, mitä ei halua tai voi tehdä. Näillä taidoilla voi suojella itseään ja omia rajojaan. Taidot auttavat myös pysymään turvassa ja välttämään epäilyttäviä tai epämukavia tilanteita tai sisältöjä.
-
Vahva usko siihen, että jokin asia tai joku ihminen on luotettava tai totuudenmukainen.
-
(Tai raportointi)
Sosiaalisen median sovellusten työkalu, jota voi käyttää häirinnän, kiusaamisen, uhkailun, haitallisen sisällön tai muun sääntöjä rikkovan toiminnan ilmiantamiseen tai raportoimiseen ylläpidolle.
-
Rohkea - ei välttämättä peloton, sillä ihmiset ovat erityisen rohkeita silloin, kun he pyytävät apua tai ryhtyvät toimeen pelosta huolimatta.
-
Kykyä toimia tai muuttaa asioita; siihen kuuluu myös itsensä ja muiden suojeleminen tai puolustaminen; sitä pidetään usein välttämättömänä osana kansalaisuutta.
Keskustellaan
Kun ilkeyksiä ja muuta sopimatonta sisältöä ilmestyy nettiin, ihmisillä on eri vaihtoehtoja toimia.
Hyvä nyrkkisääntö, tilanteessa kuin tilanteessa, on kysyä apua turvalliselta aikuiselta. Usein yhdessä on helpompi keksiä parhaat ja tehokkaimmat toimintatavat erilaisiin tilanteisiin.
Toinen vaihtoehto on ilmoittaa sopimattomasta sisällöstä tai inhottavasta käytöksestä siinä sovelluksessa tai palvelussa, jossa tällainen väärinkäytös on tapahtunut. Tällöin sovellus tai palvelu voi puuttua asiattomaan sisältöön, esimerkiksi poistamalla sen.
On hyvä ottaa tavaksi tarkistaa sovellusten käyttöehdot tai yhteisön säännöt ja opetella käyttämään niiden raportointityökaluja.
Jos törmäät sopimattomaan sisältöön tai ilkeään käytökseen netissä, on myös hyvä napata kuvakaappaus näistä tilanteista ennen kuin käyttää esto- tai raportointityökaluja. Tällöin tilanteesta jää todisteet, mikäli asiaa pitää tutkia myöhemmin tarkemmin.
Tehtävä 1
Tarvittavat materiaalit:
Opettajan tietokone tai muu laite, jonka voi heijastaa taululle luokalle näkyviin.
01 Valitkaa keskustellen oppilaiden kanssa 1-3 oppilaille tuttua sosiaalisen median palvelua tai sovellusta.
On hyvä, että esimerkkeinä toimivat sovellukset ovat sellaisia, jotka ovat oppilaille tuttuja ja/tai heillä käytössä. Tällöin tehtävästä on oppilaille eniten hyötyä.
02 Heijasta tietokoneeltasi oppilaille näkyviin sovelluksen tai palvelun näkymä.
Joidenkin sovellusten tai palvelujen käyttöehtoihin ja raportointityökaluihin pääsee tutustumaan ilman kirjautumista. Jos kirjautuminen kuitenkin vaaditaan, voitte hyödyntää koulun tai luokan omia tilejä näissä sovelluksissa, jos sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti voitte myös luoda testitunnukset tehtävää varten.
03 Etsikää sovelluksista tai palveluista yhteisön säännöt.
Tutustukaa siihen, mitä säännöissä sanotaan erityisesti häirinnästä tai kiusaamisesta.
04 Selvittäkää, miten ongelmasta tai sopimattomasta sisällöstä ilmoitetaan.
Etsikää sovellusten tai sivustojen työkalut, joiden avulla voi ilmoittaa sopimattomasta sisällöstä tai käytöksestä.
Tehtävä 2
Tarvittavat materiaalit:
Moniste: ”Ilmoita asiasta myös netissä” heijastettuna oppilaille näkyviin.
01 Heijasta oppilaille näkyviin ”Ilmoita asiasta myös netissä” -moniste.
02 Käykää monisteella esitellyt tilanteet läpi.
03 Pyydä oppilaita pohtimaan, mikäli he ilmoittaisivat sisällöstä sovelluksen tai palvelun ilmoitustyökalun avulla.
Kerro oppilaille, että tilanteissa on harvoin yhtä oikeaa vastausta tai toimintatapaa. Ja aina, jos tuntee olonsa epävarmaksi, on parhainta kääntyä turvallisen aikuisen puoleen ja pohtia asiaa yhdessä.
Kenenkään ei pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa siitä, mitä on päättänyt eri tilanteissa tehdä. Aikuisetkaan eivät aina tiedä, milloin tai miten asiasta pitäisi ilmoittaa.
04 Tehkää lyhyt gallup siitä, ketkä oppilaista ilmoittaisivat sisällöstä ja ketkä eivät.
Voit esimerkiksi pyytää oppilaita nostamaan kätensä, jos he ilmoittaisivat sisällöstä.
05 Pyydä jotakuta, joka ilmoittaisi asiasta, kertomaan luokalle miksi. Pyydä sitten jotakuta, joka ei ilmoittaisi asiasta, tekemään samoin.
06 Keskustelkaa yhdessä, ja pohtikaa mikä olisi paras tapa toimia kussakin tilanteessa.
Oppilaille on hyvä korostaa, että heillä on oikeus saada apua aikuisilta, ja siksi on hyvä myös kertoa turvalliselle aikuiselle, jos vastaan tulee epämukavia tilanteita tai sopimattomia sisältöjä.
Ydinasiat
Useimmissa sovelluksissa ja palveluissa on työkaluja sopimattomasta sisällöstä ilmoittamiseen ja/tai sen estämiseen. Työkalujen käyttäminen on tärkeää, jotta palvelujen ja sovellusten käyttö olisi turvallista mahdollisimman monelle.
Ennen kuin estät tai ilmoitat sopimattomasta sisällöstä, on aina viisasta ottaa kuvakaappaus, jotta sinulla on todisteet tilanteesta.
Palaute
  1 min