Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Jos epäilyttää, sano se ääneen

Oppitunti 1: Mitä rohkeus tarkoittaa?

Oppitunnilla oppilaat pohtivat, miten media vaikuttaa meihin ja millainen käsitys heillä itsellään on rohkeudesta (ja mistä tämä käsitys on peräisin.)

Tavoitteet

  • Oppilas pohtii, mitä rohkeus tarkoittaa niin digiympäristöissä kuin niiden ulkopuolella.

  • Oppilas tunnistaa erilaisia lähteitä, joihin hänen käsityksensä rohkeudesta perustuvat.

  • Oppilas harjoittelee medialukutaitoa ottamalla tavaksi kysyä: ”Mitä jätetään kertomatta?”

Taustaa medialukutaidosta

Tiedämme, että media voi vaikuttaa ihmisten ajatteluun - jotta tämä ilmiö on helpommin hahmotettavissa myös oppilaille, on hyödyllistä miettiä yhdessä, miten tämä tapahtuu:

  • Kaikki näkemämme, kuulemamme ja lukemamme muokkaa ajatuksiamme.

  • Tulkitsemme näkemäämme omien kokemustemme kautta, joten voimme saada hyvinkin erilaisia viestejä samasta mediasta.

  • Opimme yhtä paljon (joskus enemmän) kuvista ja sanoista.

  • Medialukutaito auttaa torjumaan stereotypioita, sillä sen avulla tiedostamme (ja voimme kyseenalaistaa) tietyt kaavat. Jos esimerkiksi kaikki näkemämme sankarit ovat miehiä, muodostamme helposti käsityksen, että miehet ovat todennäköisemmin sankareita – vaikka kukaan ei koskaan oikeasti kerrokaan meille, että naiset eivät voi olla sankareita.

  • Joskus se, mitä jätetään kertomatta, vaikuttaa voimakkaasti muodostamiimme käsityksiin. Siksi myös siihen on tärkeää kiinnittää huomiota.

Sanasto

  • Laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa välinettä tai keinoa jonkin asian (idean, käsitteen, viestin, tiedon jne.) välittämiseen. Esimerkkejä medioista: Televisio, kirjat, sanomalehdet, internet, kuorma-auton kylki, T-paita – mitä tahansa, missä on tietoa, missään muodossa.

  • Henkilö, joka häiritsee tai kiusaa toista henkilöä.

  • Tarkoituksellisesti ilkeä tai julma käytös, joka on toistuvaa ja joka tarkoituksena on satuttaa jotakuta (fyysisesti, tunnetasolla ja/tai sosiaalisesti). Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua. Nettikiusaaminen on tämän käyttäytymisen muoto digimaailmassa.

  • (kutsutaan myös hiljaiseksi hyväksyjäksi)

    Häirinnän tai kiusaamisen todistaja, joka tunnistaa tilanteen, mutta ei puutu asiaan, joko omasta tahdostaan tai sen takia, ettei uskalla

  • Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.

  • Henkilö, jota kiusataan, ahdistellaan tai häiritään. Voidaan kutsua myös uhriksi.

  • Kyky sanoa ”ei” päättäväisesti, kun joku pyytää tekemään jotain, mitä ei halua tai voi tehdä. Näillä taidoilla voi suojella itseään ja omia rajojaan. Taidot auttavat myös pysymään turvassa ja välttämään epäilyttäviä tai epämukavia tilanteita tai sisältöjä.

  • Vahva usko siihen, että jokin asia tai joku ihminen on luotettava tai totuudenmukainen.

  • (Tai raportointi)

    Sosiaalisen median sovellusten työkalu, jota voi käyttää häirinnän, kiusaamisen, uhkailun, haitallisen sisällön tai muun sääntöjä rikkovan toiminnan ilmiantamiseen tai raportoimiseen ylläpidolle.

  • Rohkea - ei välttämättä peloton, sillä ihmiset ovat erityisen rohkeita silloin, kun he pyytävät apua tai ryhtyvät toimeen pelosta huolimatta.

  • Kykyä toimia tai muuttaa asioita; siihen kuuluu myös itsensä ja muiden suojeleminen tai puolustaminen; sitä pidetään usein välttämättömänä osana kansalaisuutta.

Keskustellaan

Pohditaan tällä oppitunnilla rohkeutta,

ja sitä kenen ajattelemme olevan rohkeita ja miksi.

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

  • Paperiarkki ja kirjoitusvälineet kullekin oppilaalle

  • Taulu tai jokin muu tapa kirjoittaa lista kaikkien nähtäville

  • 3 isoa kylttiä, joiden teksti on kirjoitettu lihavoituna niin, että oppilaat näkevät sen 3−4 metrin etäisyydeltä, yksi kuhunkin kategoriaan: ”Kuvitteellinen hahmo” (ei todellinen henkilö); ”Joku, jonka tunnen henkilökohtaisesti”; ”Joku, josta tiedän” (historiasta tai uutisista).

01 Kiinnitä ennen aloittamista yksi kyltti luokkahuoneen jokaiseen kolmeen nurkkaan tai kolmelle alueelle.

  • ”Kuvitteellinen hahmo” (ei todellinen henkilö)

  • ”Joku, jonka tunnen henkilökohtaisesti”

  • ”Joku, josta tiedän” (historiasta tai uutisista)

02 Pyydä oppilaita kirjoittamaan paperille joku henkilö, joka on heidän mielestään tehnyt jotakin rohkeaa.

Henkilö voi olla todellinen tai kuvitteellinen, nykyään elävä tai aiemmin elänyt henkilö. Henkilöä ei tässä vaiheessa näytetä vielä muille.

03 Kysy oppilailta: Oliko rohkean henkilön keksiminen helppoa vai vaikeaa?

Ohjeista niitä oppilaita nousemaan seisomaan, jos henkilön keksiminen oli helppoa. He, joiden mielestä keksiminen oli vaikeaa, voivat jäädä istumaan.

04 Keskustelkaa yhdessä.

Voitte käyttää keskustelun tukena seuraavia kysymyksiä:

  • Miksi osalle henkilön keksiminen oli helppoa?

  • Mistä saattaa johtua, että henkilöä oli vaikea keksiä?

  • Puhutaanko rohkeudesta ylipäätänsä paljon?

  • Missä yhteydessä rohkeudesta puhutaan?

  • Missä yleensä näet tai kuulet ihmisten tekevän jotakin rohkeaa?

05 Pyydä oppilaita siirtymään sen kyltin luo, joka kuvastaa heidän keksimäänsä rohkeaa henkilöä.

Onko henkilö jokin kuvitteellinen hahmo, esim. henkilö fiktiivisestä kirjasta tai elokuvasta, joku, jonka oppilas tuntee henkilökohtaisesti tai joku joka on tuttu historiasta tai uutisista?

06 Tarkastelkaa oppilaiden kanssa yhdessä, miten oppilaiden keksimät rohkeat henkilöt jakaantuivat kylttien välille. Keskustelkaa yhdessä.

Voitte käyttää keskustelun tukena seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka monta kuvitteellista hahmoa tuli esille? Entä oppilaiden henkilökohtaisesti tuntemia henkilöitä? Oliko monta historiallista tai uutisista tuttuja henkilöitä?

  • Kuinka moni nimesi henkilön, joka on tavalla tai toisella tuttu median kautta, oli henkilö sitten kuvitteellinen tai muuten esillä vaikkapa kirjoissa, elokuvissa, uutisissa tai muussa mediassa?

  • Onko tällaisia rohkeita henkilöitä enemmän, kuin heitä, joita oppilaat tuntevat henkilökohtaisesti?

  • Mitä se kertoo siitä, mistä monen meidän käsityksemme rohkeudesta ovat peräisin?

  • Jääkö joidenkin rohkeiden henkilöiden tarina kertomatta mediassa?

  • Mitä muita esimerkkejä rohkeudesta on? Missä muualla olet oppinut, mitä rohkeus tarkoittaa?

07 Pyydä oppilaita keskustelemaan syistä heidän valintojensa taustalla.

Voitte käyttää keskustelun tukena seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä teki oppilaiden valitsemasta henkilöstä rohkean?

  • Oliko todellisten ihmisten ja mediahahmojen rohkeiden tekojen välillä eroja – jos oli, mitä nämä erot olivat?

08 Tehkää pieni gallup oppilaiden kanssa.

Pyydä oppilaita nostamaan kätensä, jos heidän vastauksensa seuraaviin kysymyksiin on ”kyllä”:

  • Nimesitkö henkilön, joka on pelastanut muita fyysisestä vaarasta?

  • Nimesitkö henkilön, joka puolusti kiusattua?

  • Nimesitkö henkilön, joka on toiminut rohkeasti netissä?

  • Nimesitkö henkilön, joka on toiminut rohkeasti netin ulkopuolella?

  • Onko mielestäsi rohkea teko olla ystävällinen jollekulle, jos joku on ollut häntä kohtaan ilkeä?

  • Onko mielestäsi rohkea teko ilmoittaa turvalliselle aikuiselle, jos näet tai kuulet jotakin, joka saa tuntemaan olosi epämukavaksi?

09 Keskustelkaa vielä lopuksi siitä, millaisia muita rohkeita tekoja oppilaat keksivät.

Voitte listata rohkeita tekoja halutessanne vaikka taululle.

  • Mitä koulussa tehtäviä rohkeita tekoja oppilaat keksivät?

  • Mitä harrastuksissa tehtäviä rohkeita tekoja oppilaat keksivät?

  • Mitä netissä tehtäviä rohkeita tekoja oppilaat keksivät?

  • Liittyykö ystävällisyyden osoittaminen näihin rohkeisiin tekoihin jollakin tavalla?

Ydinasiat

Rohkeus on riskien ottamista ihmisten auttamiseksi − kaikilla tavoilla, niin isoilla kuin pienilläkin.

Mediassa näkemämme sisällöt voi muokata tapaamme ajatella esimerkiksi sitä, mitä rohkeus tarkoittaa, mutta media ei aina kerro kaikista mahdollisuuksista. Voi siis olla hyödyllistä kysyä: ”Mitä jätetään kertomatta?”

Myös netissä toimiessamme voimme tehdä rohkeita tekoja, joilla voimme auttaa toisia (tai itseämme!).

Palaute

  1 min