Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Jos näen jotakin epäilyttävää: mitä teen?
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Jos epäilyttää, sano se ääneen
Oppitunti 4: Jos näen jotakin epäilyttävää: mitä teen?
Oppitunnilla käydään läpi sitä, miten olisi viisasta toimia jos kohtaa tai näkee netissä sisältöjä, jotka tuntuvat inhottavilta, häiritseviltä tai ahdistavilta.
Tavoitteet
Oppilas tunnistaa epäilyttävän sisällön.
Oppilas oppii, miten epäilyttävää sisältöä kohdatessa voi toimia.
Oppilas luo itselleen suunnitelman, miten hän voi toimia kohdatessaan epäilyttävää sisältöä.
Huomautus opettajalle
On mahdollista, että kun aihetta käsitellään oppitunnilla, oppilaat saattavat kertoa sinulle tai muulle koulun henkilökunnalle kohtaamistaan häiritsevistä tai epäilyttävistä sisällöistä, joihin ovat törmänneet netissä. Jos näin käy, tässä muutama ohje tilanteen käsittelyyn:
Kiitä oppilasta siitä, että hän kertoi sinulle asiasta, ja vakuuta, että hän teki oikein kääntyessään puoleesi.
Kuuntele oppilaan ilmoitus ja usko, mitä hän sanoo. Voit varovasti kysyä lisätietoja, jos se tuntuu sinusta hyvältä, mutta älä painosta. Tässä tilanteessa sinun tehtäväsi on kuunnella, ei toimia tutkijana.
Jos lapsi ilmoittaa, että aikuinen on jakanut sisällön tai että tilanteeseen liittyy sopimatonta kontaktia, ilmoita kuulemastasi eteenpäin koulun käytäntöjen mukaisesti. Ymmärrä kuitenkin tietojen arkaluonteisuus ja se, että lapsesta huolehtiminen on kaikkein tärkeintä.
Varmista, että tilanteeseen puututaan tarvittavalla tavalla.
Sanasto
-
Laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa välinettä tai keinoa jonkin asian (idean, käsitteen, viestin, tiedon jne.) välittämiseen. Esimerkkejä medioista: Televisio, kirjat, sanomalehdet, internet, kuorma-auton kylki, T-paita – mitä tahansa, missä on tietoa, missään muodossa.
-
Henkilö, joka häiritsee tai kiusaa toista henkilöä.
-
Tarkoituksellisesti ilkeä tai julma käytös, joka on toistuvaa ja joka tarkoituksena on satuttaa jotakuta (fyysisesti, tunnetasolla ja/tai sosiaalisesti). Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua. Nettikiusaaminen on tämän käyttäytymisen muoto digimaailmassa.
-
(kutsutaan myös hiljaiseksi hyväksyjäksi)
Häirinnän tai kiusaamisen todistaja, joka tunnistaa tilanteen, mutta ei puutu asiaan, joko omasta tahdostaan tai sen takia, ettei uskalla
-
Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.
-
Henkilö, jota kiusataan, ahdistellaan tai häiritään. Voidaan kutsua myös uhriksi.
-
Kyky sanoa ”ei” päättäväisesti, kun joku pyytää tekemään jotain, mitä ei halua tai voi tehdä. Näillä taidoilla voi suojella itseään ja omia rajojaan. Taidot auttavat myös pysymään turvassa ja välttämään epäilyttäviä tai epämukavia tilanteita tai sisältöjä.
-
Vahva usko siihen, että jokin asia tai joku ihminen on luotettava tai totuudenmukainen.
-
(Tai raportointi)
Sosiaalisen median sovellusten työkalu, jota voi käyttää häirinnän, kiusaamisen, uhkailun, haitallisen sisällön tai muun sääntöjä rikkovan toiminnan ilmiantamiseen tai raportoimiseen ylläpidolle.
-
Rohkea - ei välttämättä peloton, sillä ihmiset ovat erityisen rohkeita silloin, kun he pyytävät apua tai ryhtyvät toimeen pelosta huolimatta.
-
Kykyä toimia tai muuttaa asioita; siihen kuuluu myös itsensä ja muiden suojeleminen tai puolustaminen; sitä pidetään usein välttämättömänä osana kansalaisuutta.
Keskustellaan
Kuvien katselu tai videoiden katselu puhelimella, tabletilla tai tietokoneella voi olla tosi hauskaa.
Koputa päätäsi, jos katsot joskus kuvia tai videoita puhelimella, tabletilla tai tietokoneella.
Huomaa, kuinka moni oppilas koputti päätään. Jutelkaa seuraavista kysymyksistä yhdessä.
Kenen kanssa katsot näitä juttuja?
Mitä juttuja katselet mieluiten?
Miltä sinusta tuntuu, kun katsot niitä?
Kuvien ja videoiden katselu ei aina ole hauskaa.
Napsauta sormia, jos olet joskus joutunut katsomaan jotain tylsää. Tai hämmentävää. Tai pelottavaa.
Huomaa napsautukset.
Mieti tilannetta, jolloin olit todella poissa tolaltasi − en puhu nyt tabletin tai television katselusta, vaan ihan mistä tahansa tilanteesta, jolloin olit poissa tolaltasi. Sinun ei tarvitse kertoa, mitä tapahtui.
Annan nyt muutamia esimerkkejä siitä, miltä kehossa voi tuntua, kun ihminen on poissa tolaltaan. Nosta käsi ylös, kun kuulet jotakin sellaista, jota itse tunsit kehossasi, kun olit poissa tolaltasi.
Pidä tauko kunkin kehon tunteen nimeämisen jälkeen ja huomaa, miten oppilaat vastaavat.
Kasvoja kuumottaa.
Sydän tykyttää.
Kämmenet hikoavat.
Vatsaan sattuu.
Hengitys kiihtyy.
Kaikki tämä tuntuu kehossa, eikö vain?
Napsauta nyt sormia, jos olet joskus nähnyt kuvan tai videon, joka on saanut sinut pois tolaltasi.
Huomaa napsautukset.
Tällä oppitunnilla tutustumme yhdessä siihen, mitä voimme tehdä jos näemme epämukavia, ahdistavia tai inhottavia sisältöjä netissä.
Jos joku näyttää sinulle häiritsevän kuvan tai videon, voit kieltäytyä katsomasta sitä. Sitä kutsutaan kieltäytymistaitojen harjoittelemiseksi, ja se on tärkeää.
Millaisia sanoja voisi käyttää, jos haluaa kieltäytyä katsomasta häiritsevää kuvaa tai videota?
Kirjoita oppilaiden ideat taululle.
Käänny naapurisi puoleen ja harjoittele sanomaan yksi näistä lauseista. Puhu voimakkaalla, kunnioittavalla äänellä
Anna oppilaille mahdollisuus harjoitella kahta tai kolmea eri lausetta.
Mikä voi tehdä kieltäytymisestä vaikeaa?
Syitä voi olla esimerkiksi ”Jos toinen ei kuuntele.” ”Jos hän näyttää jatkuvasti samanlaisia asioita.” ”Jos kieltäytyminen pelottaa tai nolottaa.” ”Jos toinen on vanhempi.” Oppilaat voivat myös keksiä muita syitä.
Kieltäytyminen voi joskus vaatia hurjasti rohkeutta, mutta se on tärkeä keino itsemme suojelemiseksi.
Joskus saatat nähdä vahingossa jotain häiritsevää, kun olet itseksesi puhelimella, tabletilla tai tietokoneella.
Koputa päätäsi, jos sinulle on joskus käynyt näin.
Huomaa, kuinka moni koputti päätään. Jutelkaa seuraavaista kysymyksistä yhdessä.
Mitä pitäisi tehdä, jos näkee vahingossa jotain tällaista?
Entä jos joku näyttäisi sen sinulle?
Jos et voi tai halua kieltäytyä, voit kertoa tapahtuneesta turvalliselle aikuiselle. Aikuiset auttavat huolehtimaan sinusta ja pitämään sinut turvassa.
Mieti mielessäsi joku aikuinen, johon luotat ja jolle voisit kertoa tapahtuneesta.
Nyt harjoittelemme aikuiselle kertomista.
Tehtävä
Tarvittavat materiaalit:
Rauhallista musiikkia
Tehtävän tilanteet.
Jos haluat, voit tarvittaessa helpottaa tehtävän tekemistä pienempien oppilaiden kanssa lukemalla tehtävämonisteella esitellyt kuvitteelliset tilanteet luokalle ääneen ja keskustelemalla niistä koko luokan kesken yhteisesti.
01 Selitä säännöt luokalle:
A. ”Luen erilaisia tilanteita ääneen.”
B. ”Soitan musiikkia 30 sekunnin ajan.”
C. ”Kävele musiikin soidessa ympäriinsä ja mieti, millä sanoin kertoisit tilanteesta aikuiselle.”
D. ”Kun musiikki loppuu, etsi pari ja harjoittele aikuiselle kertomista hänen kanssaan.”
02 Valitse tilanne ja laita musiikki soimaan.
03 Keskeytä musiikki.
04 Kuuntele oppilaita, kun he harjoittelevat. Valitse yksi pari ja pyydä heitä esittämään koko luokalle, mitä he sanoivat.
05 Pyydä muutamaa muuta oppilasta kertomaan luokalle, mitä he tekisivät tässä tilanteessa.
06 Toista vaiheet 2−5 muiden tilanteiden kohdalla, jos aikaa riittää.
Tilanteet
Joku näyttää sinulle pätkiä komediaohjelmasta, jota hän pitää hauskana, mutta joka tuntuu sinusta inhottavalta.
Sisaruksesi näyttää sinulle videoita autokolareista. Hänestä on hauskaa, kun käsket hänen lopettaa.
Joku perheenjäsenistäsi pelaa aina pelejä, joissa on paljon ammuskelua. Alkuun tykkäsit siitä, mutta nyt se alkaa häiritä.
Pelaat peliä parin muun pelaajan kanssa ja huomaat, että yksi heistä on todella ilkeä toiselle pelaajalle.
Serkkusi on teillä kylässä ja katsotte yhdessä videoita. Hän alkaa katsoa videota, jossa on alastomia ihmisiä ja se tuntuu sinusta epämukavalta.
Ydinasiat
Netissä saatat nähdä sisältöjä, joista sinulle tulee epämukava olo. Jos jokin näkemäsi asia ei tunnu hyvältä, voit kieltäytyä siitä käyttämällä sanoja. Muista, että voit aina kertoa näkemästäsi asiasta aikuiselle, ja voitte miettiä yhdessä, mikä olisi paras tapa toimia.
Palaute
  1 min