Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Epäilyttävät tilanteet netissä: miten toimia?
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Jos epäilyttää, sano se ääneen
Oppitunti 5: Epäilyttävät tilanteet netissä: miten toimia?
Oppitunnilla oppilaat harjoittelevat tunnistamaan sopimatonta sisältöä ja erilaisia toimintatapoja tilanteisiin, jossa törmäävät tallaisiin sisältöihin. Oppilaat oppivat myös ilmoittamaan kaikesta sisällöstä, joka viittaa siihen, että joku on satuttanut tai aikoo satuttaa itseään tai muita.
Tavoitteet
Oppilas tunnistaa erilaisia epäilyttäviä sisältöjä.
Oppilas ymmärtää, että ahdistavan, epämukavan tai muuten epäilyttävän sisällön katsomisesta tai siihen reagoimisesta voi kieltäytyä.
Oppilas harjoittelee strategioita kieltäytymiseen ja asiasta ilmoittamiseen.
Huomautus opettajille
Jos oppilas kertoo sinulle tämän oppitunnin aikana tai sen jälkeen kiusaamisesta, häirinnästä, hyväksikäytöstä, väkivallalla uhkailusta tai jopa itsemurha-ajatuksista, se on yleensä merkki luottamuksesta, ja on erittäin tärkeää, että olet tämän luottamuksen arvoinen.
Tutkimusten mukaan lapset kertovat arkaluonteisista asioista aikuiselle usein vain kerran. Jos tämä ensimmäinen kerta ei johda siihen, että lapset kokevat saavansa apua, he eivät yritä uudelleen.
Jos oppilas kertoo sinulle jostain vakavasta asiasta, toimi seuraavasti:
Kiitä oppilasta rohkeudesta ja kerro, että aiot puhua hänen kanssaan kahden kesken mahdollisimman pian.
Kun puhutte kahden kesken, kiitä häntä vielä kerran ja vakuuta, että pidät hänet turvassa. Jos hän kertoo jostakin toisesta henkilöstä, johon asia on myös vaikuttanut, varmista, että tämä henkilö saa tarvitsemansa avun.
Kuuntele hänen ilmoituksensa ja usko, mitä hän sanoo. Voit varovasti kysyä lisätietoja, jos se tuntuu sinusta hyvältä, mutta älä painosta. Sinun tehtäväsi on kuunnella, ei toimia tutkijana.
Ilmoita kuulemastasi eteenpäin koulun käytäntöjen mukaisesti. Ymmärrä kuitenkin tietojen arkaluonteisuus ja se, että lapsesta huolehtiminen on kaikkein tärkeintä.
Sanasto
-
Laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa välinettä tai keinoa jonkin asian (idean, käsitteen, viestin, tiedon jne.) välittämiseen. Esimerkkejä medioista: Televisio, kirjat, sanomalehdet, internet, kuorma-auton kylki, T-paita – mitä tahansa, missä on tietoa, missään muodossa.
-
Henkilö, joka häiritsee tai kiusaa toista henkilöä.
-
Tarkoituksellisesti ilkeä tai julma käytös, joka on toistuvaa ja joka tarkoituksena on satuttaa jotakuta (fyysisesti, tunnetasolla ja/tai sosiaalisesti). Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua. Nettikiusaaminen on tämän käyttäytymisen muoto digimaailmassa.
-
(kutsutaan myös hiljaiseksi hyväksyjäksi)
Häirinnän tai kiusaamisen todistaja, joka tunnistaa tilanteen, mutta ei puutu asiaan, joko omasta tahdostaan tai sen takia, ettei uskalla
-
Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.
-
Henkilö, jota kiusataan, ahdistellaan tai häiritään. Voidaan kutsua myös uhriksi.
-
Kyky sanoa ”ei” päättäväisesti, kun joku pyytää tekemään jotain, mitä ei halua tai voi tehdä. Näillä taidoilla voi suojella itseään ja omia rajojaan. Taidot auttavat myös pysymään turvassa ja välttämään epäilyttäviä tai epämukavia tilanteita tai sisältöjä.
-
Vahva usko siihen, että jokin asia tai joku ihminen on luotettava tai totuudenmukainen.
-
(Tai raportointi)
Sosiaalisen median sovellusten työkalu, jota voi käyttää häirinnän, kiusaamisen, uhkailun, haitallisen sisällön tai muun sääntöjä rikkovan toiminnan ilmiantamiseen tai raportoimiseen ylläpidolle.
-
Rohkea - ei välttämättä peloton, sillä ihmiset ovat erityisen rohkeita silloin, kun he pyytävät apua tai ryhtyvät toimeen pelosta huolimatta.
-
Kykyä toimia tai muuttaa asioita; siihen kuuluu myös itsensä ja muiden suojeleminen tai puolustaminen; sitä pidetään usein välttämättömänä osana kansalaisuutta.
Keskustellaan
Tällä oppitunnilla harjoittelemme yhdessä toimimaan tilanteissa,
joissa ihmiset tekevät, sanovat tai näyttävät sinulle netissä asioita, jotka ahdistavat, inhottavat tai pelottavat sinua tai tuntuvat muuten epämukavalta.
Nosta kätesi, jos olet joskus nähnyt netissä häiritsevää sisältöä, kommentteja tai käyttäytymistä − se voi olla tekstiä, valokuvia tai videota.
Huomaa käsien määrä. Voit pyytää joitakin oppilaita kertomaan, mitä epäilyttävää he ovat nähneet netissä.
Sinulla on oikeus tuntea olosi turvalliseksi ja mukavaksi niin netissä kuin koulussakin.
Saat itse päättää, mitä katselet ja kenen kanssa keskustelet netissä. Voit kieltäytyä katsomasta mitään, mikä häiritsee sinua.
Millä tavoin voi kieltäytyä häiritsevistä asioista?
Pyydä oppilaita vastaamaan. Katso, keksivätkö oppilaat joitakin näistä esimerkeistä: ”Laitteen sammuttaminen.” ”Ihmisten lähettämien asioiden poistaminen.” ”Lähettäjien estäminen tai poistaminen.” ”Kertomalla, ettei pidä siitä, mistä sitten onkaan kyse.” Voitte myös jutella tarkemmin siitä, miten sisältöä voi estää erilaisilla alustoilla.
Joskus joku tekee jatkuvasti asioita, jotka saavat toiset tolaltaan, tai jokin asia voi häiritä vielä pitkään itse tilanteen jälkeenkin.
Joskus ei edes tiedä, miten tilanteessa pitäisi toimia− se on ihan ok. Monet aikuisetkaan eivät tiedä, miten joissakin tilanteissa pitäisi toimia.
Mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä?
Pyydä oppilaita vastaamaan. Katso, keksivätkö oppilaat itse: ”Pyytää apua turvalliselta aikuiselta.”
Muistuta, että sisällöstä voi kieltäytyä JA sen voi myös ilmoittaa sovelluksen tai alustan ylläpidolle.
Jos tarvitset apua ja kerrot tapahtuneesta aikuiselle, mutta hän ei pysty auttamaan, mitä sinun pitäisi tehdä?
Pyydä oppilaita vastaamaan. Kannusta oppilaita jatkamaan aikuisille kertomista, kunnes he löytävät aikuisen, joka auttaa tilanteessa.
Kenen aikuisten apuun luotat täällä koulussa? Täällä on paljon aikuisia, joille voit puhua, jos tarvitset apua.
Pyydä oppilaita vastaamaan. Mahdollisia vastauksia voi olla esimerkiksi opettajat, rehtori, kouluavustajat, terveydenhoitaja, jne.
Nyt harjoittelemme kieltäytymistä ei-toivotuista, häiritsevistä tai pelottavista asioista ja niistä ilmoittamista.
Tehtävä
Tarvittavat materiaalit:
Alla esitellyt tilanteet
Yksi paperi, jossa on lukee ”Kieltäydy”
Toinen paperi, jossa on lukee ”Kerro”
01 Aseta kaksi kylttiä huoneen vastakkaisille puolille.
Toisessa kyltissä lukee ”Kieltäydy” ja toisessa ”Kerro”.
02 Valitse yksi tilanne luettelosta ja lue se luokalle.
03 Pyydä oppilaita miettimään, kieltäytyisivätkö he skenaariosta itse vai kertoisivatko he tapahtuneesta aikuiselle ja pyytäisivät apua.
04 Pyydä oppilaita siirtymään huoneen laidoille sen mukaan, mitä he tekisivät.
05 Pyydä kutakin ryhmää keskustelemaan siitä, mitä he sanoisivat tai tekisivät kieltäytyessään tai kertoessaan asiasta ja miksi.
06 Pyydä kustakin ryhmästä yksi oppilas esittämään kertomista ja kieltäytymistä.
07 Toista samat vaiheet toisen tilanteen kohdalla, jos aikaa riittää.
Tilanteet
Ystäväsi käyttää jatkuvasti rumia sanoja keskusteluissa.
Näet jatkuvasti inhottavia tai sopimattomia kommentteja kommenttiketjussa.
Joku pilkkaa kuvaa, jossa olet.
Joku sanoo sinusta jotain rasistista.
Joku pyytää sinua lähettämään nakukuvan itsestäsi.
Näet julkaisun, jossa sanotaan, että joku aikoo tuoda aseen kouluun.
Ydinasiat
Saatat nähdä netissä asioita, jotka ovat pelottavia – esimerkiksi joku sanoo tekevänsä jotain, joka voi vahingoittaa häntä itseään tai muita. Kerro tällaisissa tilanteissa heti aikuiselle, jotta hän pystyy auttamaan kaikkia pysymään turvassa.
Palaute
  1 min