Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Jos epäilyttää, sano se ääneen

Oppitunti 8: Milloin kannattaa pyytää apua?

Oppitunnilla vahvistetaan oppilaiden kanssa turvallista toimintamallia epämukaviin tai epäilyttäviin tilanteisiin: Jos oppilas kohtaa jotakin, joka saa hänet tuntemaan olonsa epämukavaksi tai ahdistuneeksi, tulee asiasta kertoa turvalliselle aikuiselle.

Tavoitteet

  • Oppilas ymmärtää, että avun pyytäminen itselle tai toisille on merkki vahvuudesta.

  • Oppilas pohtii erilasia tilanteita, jolloin asiasta puhuminen voi oikeasti auttaa, itseä tai muita.

Huomautus opettajalle

  1. Lapsia on opetettu tai ehdollistettu olemaan ”kielimättä” niin monen sukupolvien ajan, että siitä on tullut sosiaalinen normi. Auta oppilaitasi ymmärtämään, että tuen hakeminen, kun jotakin satuttavaa tapahtuu, ei ole ”kielimistä”, vaan kyse on avun hakemisesta itselle tai muille.

  2. Ylläpidä oppilaiden kanssa avointa ja turvallista keskusteluyhteyttä. Se luo hyvän pohjan sille, että oppilaat voivat tuoda esille myös epämukavia asioita ja ilmiöitä.

  3. Vaatii rohkeutta kertoa aikuisille epämukavista tai ahdistavista tilanteista. Jos ja kun oppilaat tuovat tällaisia keskusteluja tietoosi, varmista, että oppilaat tuntevat ylpeyttä ja kokevat olleensa rohkeita tartuttuaan toimeen ja puuttuessaan epäasialliseen toimintaan.

Sanasto

  • Laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa välinettä tai keinoa jonkin asian (idean, käsitteen, viestin, tiedon jne.) välittämiseen. Esimerkkejä medioista: Televisio, kirjat, sanomalehdet, internet, kuorma-auton kylki, T-paita – mitä tahansa, missä on tietoa, missään muodossa.

  • Henkilö, joka häiritsee tai kiusaa toista henkilöä.

  • Tarkoituksellisesti ilkeä tai julma käytös, joka on toistuvaa ja joka tarkoituksena on satuttaa jotakuta (fyysisesti, tunnetasolla ja/tai sosiaalisesti). Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua. Nettikiusaaminen on tämän käyttäytymisen muoto digimaailmassa.

  • (kutsutaan myös hiljaiseksi hyväksyjäksi)

    Häirinnän tai kiusaamisen todistaja, joka tunnistaa tilanteen, mutta ei puutu asiaan, joko omasta tahdostaan tai sen takia, ettei uskalla

  • Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.

  • Henkilö, jota kiusataan, ahdistellaan tai häiritään. Voidaan kutsua myös uhriksi.

  • Kyky sanoa ”ei” päättäväisesti, kun joku pyytää tekemään jotain, mitä ei halua tai voi tehdä. Näillä taidoilla voi suojella itseään ja omia rajojaan. Taidot auttavat myös pysymään turvassa ja välttämään epäilyttäviä tai epämukavia tilanteita tai sisältöjä.

  • Vahva usko siihen, että jokin asia tai joku ihminen on luotettava tai totuudenmukainen.

  • (Tai raportointi)

    Sosiaalisen median sovellusten työkalu, jota voi käyttää häirinnän, kiusaamisen, uhkailun, haitallisen sisällön tai muun sääntöjä rikkovan toiminnan ilmiantamiseen tai raportoimiseen ylläpidolle.

  • Rohkea - ei välttämättä peloton, sillä ihmiset ovat erityisen rohkeita silloin, kun he pyytävät apua tai ryhtyvät toimeen pelosta huolimatta.

  • Kykyä toimia tai muuttaa asioita; siihen kuuluu myös itsensä ja muiden suojeleminen tai puolustaminen; sitä pidetään usein välttämättömänä osana kansalaisuutta.

Keskustellaan

Käymme tällä oppitunnilla läpi melkoisen määrän tilanteita, joihin netissä saattaa törmätä.

Kaikki listalla olevat tilanteet eivät välttämättä ole teille tuttuja, mutta osa saattaa muistuttaa teitä jostakin kokemastanne tilanteesta ja siitä, mitä silloin teitte. Jos näin on, voitte kertoa siitä, ja voimme keskustella näistä tilanteista yhdessä.

Tehtävä

01 Heijasta taululle oppilaille näkyviin heidän vuosiluokkansa mukainen moniste, johon on listattu mahdollisia netissä vastaantulevia tilanteita.

02 Käykää rauhassa listan eri tilanteet läpi. Pyydä oppilaita pohtimaan samalla, mikäli joku tilanteista tuntuu heistä tutulta.

Oppilaat voivat joko lukea listan hiljaa mielessään itsenäisesti tai voit lukea tilanteet ääneen oppilaille.

03 Pyydä vapaaehtoisia oppilaita nostamaan kätensä, ja kertomaan mikä tilanteista tuntuu tutulta.

Tilanne on voinut sattua heille itselleen tai jollekin heidän tutulleen.

04 Keskustelkaa yhdessä mitä tilanteessa tapahtui ja miten oppilas toimi.

Pyysikö oppilas tilanteessa turvalliselta aikuiselta apua? Miksi/miksi ei?

Jos oppilas ei halua kertoa, miten toimi itse tilanteessa, voitte pohtia yhdessä miten olisi hyvä toimia, jos vastaava tilanne tulee tulevaisuudessa vastaan.

Ydinasiat

Vaikka ei ehkä aina tunnu siltä, on rohkeaa pyytää apua silloin, kun ei ole varma, mitä pitäisi tehdä.

Jos se auttaa sinua tai jotakuta toista tai estää vahinkoa tapahtumasta, on sekä fiksua että rohkeaa pyytää apua.

Palaute

  1 min