Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Jos epäilyttää, sano se ääneen

Oppitunti 2: Sivustakatsojasta auttajaksi

Oppitunnilla oppilaat harjoittelevat tunnistamaan kiusaamistapauksen neljä roolia (kiusaaja, kiusattu, sivustakatsoja ja auttaja) sekä oppivat erilaisia keinoja kiusaamiseen puuttumiseen.

Tavoitteet

  • Oppilas tunnistaa häirintä- ja kiusaamistilanteet netissä.

  • Oppilas tutustuu sivustakatsojan ja auttajan rooleihin kiusaamistilanteessa.

  • Oppilas oppii erityisiä tapoja puuttua kiusaamistilanteisiin.

  • Oppilas tietää, miten toimia häirintää kohdatessaan.

Sanasto

  • Laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa välinettä tai keinoa jonkin asian (idean, käsitteen, viestin, tiedon jne.) välittämiseen. Esimerkkejä medioista: Televisio, kirjat, sanomalehdet, internet, kuorma-auton kylki, T-paita – mitä tahansa, missä on tietoa, missään muodossa.

  • Henkilö, joka häiritsee tai kiusaa toista henkilöä.

  • Tarkoituksellisesti ilkeä tai julma käytös, joka on toistuvaa ja joka tarkoituksena on satuttaa jotakuta (fyysisesti, tunnetasolla ja/tai sosiaalisesti). Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua. Nettikiusaaminen on tämän käyttäytymisen muoto digimaailmassa.

  • (kutsutaan myös hiljaiseksi hyväksyjäksi)

    Häirinnän tai kiusaamisen todistaja, joka tunnistaa tilanteen, mutta ei puutu asiaan, joko omasta tahdostaan tai sen takia, ettei uskalla

  • Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.

  • Henkilö, jota kiusataan, ahdistellaan tai häiritään. Voidaan kutsua myös uhriksi.

  • Kyky sanoa ”ei” päättäväisesti, kun joku pyytää tekemään jotain, mitä ei halua tai voi tehdä. Näillä taidoilla voi suojella itseään ja omia rajojaan. Taidot auttavat myös pysymään turvassa ja välttämään epäilyttäviä tai epämukavia tilanteita tai sisältöjä.

  • Vahva usko siihen, että jokin asia tai joku ihminen on luotettava tai totuudenmukainen.

  • (Tai raportointi)

    Sosiaalisen median sovellusten työkalu, jota voi käyttää häirinnän, kiusaamisen, uhkailun, haitallisen sisällön tai muun sääntöjä rikkovan toiminnan ilmiantamiseen tai raportoimiseen ylläpidolle.

  • Rohkea - ei välttämättä peloton, sillä ihmiset ovat erityisen rohkeita silloin, kun he pyytävät apua tai ryhtyvät toimeen pelosta huolimatta.

  • Kykyä toimia tai muuttaa asioita; siihen kuuluu myös itsensä ja muiden suojeleminen tai puolustaminen; sitä pidetään usein välttämättömänä osana kansalaisuutta.

Keskustellaan

Miksi ystävällisyys on tärkeää?

On tärkeää muistaa, että jokaisen nimimerkin ja nettihahmon tai avatarin takana on oikea ihminen, jolla on oikeita tunteita. Meille, heille ja kaikille muillekin on hyväksi, jos kohtelemme heitä niin kuin haluaisimme itseämme kohdeltavan.

Kiusaamistilanteessa mukana olevien ihmisten toimintaa voidaan yleensä kuvata neljällä määritelmällä.

  • Mukana on kiusaaja eli yksi tai useampi henkilö, joka kiusaa.

  • Paikalla on myös se, jota kiusataan − eli kiusattu.

  • Tapahtumilla on silminnäkijöitä, joita yleensä kutsutaan sivustakatsojiksi.

  • Tapahtumilla on silminnäkijöitä, jotka yrittävät auttaa kohdetta tai muuttaa asioiden kulkua. Kyllä kaikki tietävät, miksi heitä kutsutaan. Hehän ovat auttajia, vai mitä?

Jos joudut kiusaamisen tai muun huonon käytöksen kohteeksi netissä, voit tehdä esimerkiksi seuraavia asioita:

Jos olen kiusattu, voin...

  • jättää vastaamatta

  • estää henkilön

  • puolustaa itseäni (mutta välttää kostamista, koska se voi aiheuttaa noidankehän)

  • ilmoittaa henkilöstä − voin kertoa vanhemmalleni, opettajalle, sisarukselleni tai jollekin muulle luotettavalle henkilölle ja voin ilmoittaa julkaisusta, kommentista tai kuvasta sovelluksen tai palvelun raportointityökalujen avulla.

Jos joudut sivustakatsojaksi häirintä- tai kiusaamistilanteessa, sinulla on valta puuttua asiaan ja ilmoittaa ilkeästä käytöksestä − niin netissä kuin sen ulkopuolellakin.

Joskus sivustakatsojat eivät yritä lopettaa kiusaamista tai auttaa kiusaamisen kohdetta. Voit päättää olla kiusatun tukena ja edistää ystävällisyyttä ja positiivisuutta joko yksityisesti tai julkisesti.

Jos olen sivustakatsoja voin auttaa...

  • keksimällä tavan olla ystävällinen tai tukea kiusattua yksityisesti soittamalla tai lähettämällä hänelle viestin

  • tukemalla kiusattua julkisesti sanomalla tai kommentoimalla hänestä jotain kilttiä vastauksena ilkeään kommenttiin tai julkaisuun

  • tukemalla kiusattua julkisesti toisella tavalla eli keräämällä ystäväporukan laatimaan ystävällisiä kommentteja kohteesta (mutta jättämällä kiusaajan haukkuminen sikseen, sillä tavoitteena on näyttää esimerkkiä, ei kostaa)

  • huomauttamalla ilkeästä käytöksestä kommentissa tai vastauksessa, kuten: ”Tuo eiole kivaa” (muista haastaa vain käytös, älä henkilöä − jos se tuntuu sinusta hyvältä ja turvalliselta)

  • päättämällä, että et levitä draamaa, joten et jaa ilkeää julkaisua tai kommenttia, et julkaise sitä uudelleen etkä kerro siitä toisille

  • ilmoittamalla häirinnästä. Kerro jollekulle, joka voi auttaa, kuten vanhemmalle, opettajalle tai opinto-ohjaajalle.

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

Vastaukset kuhunkin tehtävämonisteen tilanteeseen:

  • Tilanne 1: S, A, S (koska se ei auta tilannetta), A, A

  • Tilanne 2: A, S, A, A

  • Tilanne 3: A, A, S, S, A

  • Tilanne 4: Kaikki vastaukset ovat omiasi!

Jos haluat, voit tarvittaessa helpottaa tehtävän tekemistä pienempien oppilaiden kanssa lukemalla tehtävämonisteella esitellyt kuvitteelliset tilanteet luokalle ääneen ja keskustelemalla niistä koko luokan kesken yhteisesti.

01 Jaa oppilaille ”Sivustakatsojasta auttajaksi” - tehtävämonisteet.

02 Ohjeista oppilaita tutustumaan tehtävämonisteen kuvitteellisiin tilanteisiin ja luokittelemaan niiden yhteydessä esitellyt reaktiot.

Jos aikaa riittää, pyydä oppilaita luomaan neljäs tilanne. Neljännen tilanteen voi kehitellä joko yksin, pareittain, pienissä ryhmissä tai koko luokan kesken yhdessä.

03 Käykää oppilaiden vastaukset läpi.

Voitte tarkistaa tehtävän oikeat vastaukset tästä opettajan ohjeesta. Keskustelkaa vastauksista yhdessä. Voitte myös pohtia

  • Oliko joitakin reaktioita vaikea luokitella? Miksi, miksi ei?

  • Miksi on tärkeää, että koulussa ja netissä on auttajia?

Ydinasiat

Voit valita tilanteen mukaan erilaisia strategioita, olipa kyseessä sitten toisten puolustaminen, jostakin loukkaavasta ilmoittaminen tai jonkin asian huomiotta jättäminen, jotta se ei leviäisi entisestään.

Pienellä ystävällisyydellä kuka tahansa voi saada aikaan valtavan muutoksen ikävissä tilanteissa.

Palaute

  1 min