Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Jos epäilyttää, sano se ääneen

Oppitunti 3: Auttajilla on vaihtoehtoja!

Oppitunnilla oppilaat tutustuvat erilaisiin toimintatapoihin, joilla he voivat puuttua kiusaamistilanteisiin auttajan roolissa. Usein oppilaat haluavat auttaa kiusattua, mutta eivät tiedä, mitä tehdä - oppitunnin tehtävä osoittaa heille, että heillä on vaihtoehtoja, tarjoaa esimerkkejä ja antaa heille mahdollisuuden pohtia itselle sopivia toimintatapoja kiusaamistilanteita varten.

Tavoitteet

  • Oppilas ymmärtää, että auttajan rooli on valinta.

  • Oppilas oppii erilaisia keinoja puuttua kiusaamistilanteisiin auttajan roolissa.

  • Oppilas pohtii itselle sopivia toimintatapoja kiusaamistilanteiden varalta.

Sanasto

  • Laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa välinettä tai keinoa jonkin asian (idean, käsitteen, viestin, tiedon jne.) välittämiseen. Esimerkkejä medioista: Televisio, kirjat, sanomalehdet, internet, kuorma-auton kylki, T-paita – mitä tahansa, missä on tietoa, missään muodossa.

  • Henkilö, joka häiritsee tai kiusaa toista henkilöä.

  • Tarkoituksellisesti ilkeä tai julma käytös, joka on toistuvaa ja joka tarkoituksena on satuttaa jotakuta (fyysisesti, tunnetasolla ja/tai sosiaalisesti). Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua. Nettikiusaaminen on tämän käyttäytymisen muoto digimaailmassa.

  • (kutsutaan myös hiljaiseksi hyväksyjäksi)

    Häirinnän tai kiusaamisen todistaja, joka tunnistaa tilanteen, mutta ei puutu asiaan, joko omasta tahdostaan tai sen takia, ettei uskalla

  • Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.

  • Henkilö, jota kiusataan, ahdistellaan tai häiritään. Voidaan kutsua myös uhriksi.

  • Kyky sanoa ”ei” päättäväisesti, kun joku pyytää tekemään jotain, mitä ei halua tai voi tehdä. Näillä taidoilla voi suojella itseään ja omia rajojaan. Taidot auttavat myös pysymään turvassa ja välttämään epäilyttäviä tai epämukavia tilanteita tai sisältöjä.

  • Vahva usko siihen, että jokin asia tai joku ihminen on luotettava tai totuudenmukainen.

  • (Tai raportointi)

    Sosiaalisen median sovellusten työkalu, jota voi käyttää häirinnän, kiusaamisen, uhkailun, haitallisen sisällön tai muun sääntöjä rikkovan toiminnan ilmiantamiseen tai raportoimiseen ylläpidolle.

  • Rohkea - ei välttämättä peloton, sillä ihmiset ovat erityisen rohkeita silloin, kun he pyytävät apua tai ryhtyvät toimeen pelosta huolimatta.

  • Kykyä toimia tai muuttaa asioita; siihen kuuluu myös itsensä ja muiden suojeleminen tai puolustaminen; sitä pidetään usein välttämättömänä osana kansalaisuutta.

Keskustellaan

Jos näet jonkun olevan ilkeä toiselle netissä

− esimerkiksi saavan toisen tuntemaan häpeää tai ulkopuolisuutta, pilkkaavan, halveksivan ja loukkaavan toista − sinulla on aina vaihtoehtoja.

Voit ensinnäkin valita olla auttaja sivustakatsomisen sijaan ja auttaa kiusattua. Toiseksi, jos päätät toimia auttajana, sinulla on useita erilaisia vaihtoehtoja sille, miten voit toimia.

Tärkeintä on tietää, että jo se voi auttaa valtavasti, jos kiusattu kokee, että joku on hänen puolellaan ja välittää hänen voinnistaan.

Kaikista ei tunnu hyvältä puolustaa toisia julkisesti, ei netissä tai kasvotusten vaikkapa koulussa.

Jos se kuitenkin tuntuu sinusta luontevalta, mahtavaa! Voit esimerkiksi...

  • huomauttaa ilkeästä käytöksestä (moittimatta henkilöä) sen tapahtuessa esimerkiksi sanomalla, että sellainen ei ole kivaa

  • sanoa jotakin mukavaa kiusatusta julkaisussa tai kommentissa

  • pyytää muitakin ystäviä sanomaan positiivisia asioita kiusatusta netissä

  • osoittaa ystävällisyyttä pyytämällä kiusattua viettämään aikaa kanssasi vaikkapa välitunnilla tai koulun jälkeen.

Jos et halua auttaa julkisesti, se ei haittaa. Voit olla kiusatun tukena myös yksityisesti.

Voit...

  • kysyä hänen kuulumisiaan viestillä

  • sanoa hänestä jotakin kilttiä anonyymisti julkaisussa, kommentissa tai viestissä

  • jutella hänelle kahden kesken ja kertoa, että olet tukena, jos hän haluaa jutella koulun jälkeen tai puhelimitse

  • kertoa hänelle, että ilkeä käytös oli mielestäsi väärin, ja kysyä, haluaako hän puhua tapahtuneesta.

Riippumatta siitä, miten päätät toimia auttajana, sinulla on myös sekä julkisia että yksityisiä vaihtoehtoja ilmoittaa inhottavasta käytöksestä eteenpäin. Tämä voi tarkoittaa sitä, että ilmoitat kiusaamisesta nettisivuston tai sovelluksen kautta, tai sitä, että ilmoitat tapahtuneesta turvalliselle aikuiselle.

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

Jos haluat, voit tarvittaessa helpottaa tehtävän tekemistä pienempien oppilaiden kanssa lukemalla tehtävämonisteella esitellyt kuvitteelliset tilanteet luokalle ääneen ja keskustelemalla niistä koko luokan kesken yhteisesti.

01 Jaa oppilaat viiden hengen ryhmiin.

02 Jaa ryhmille ”Auttajilla on vaihtoehtoja!” -monisteet sekä nippu muistilappuja.

03 Ohjeista oppilaita valitsemaan ryhmästään yksi jäsen lukijaksi ja yksi kirjoittajaksi.

04 Pyydä oppilaita tutustumaan monisteella esitetyt tilanteet läpi ja tekemään niihin liittyvä tehtävä.

Oppilaiden tehtävänä on tutustua tilanteisiin ja keksiä niihin sopivia julkisia sekä yksityisiä toimenpiteitä, joiden avulla voi auttaa tilanteessa kiusattua. Ryhmien kirjurit kirjaavat ryhmien keksimät toimintatavat muistilapuille.

05 Otsikoi taululla tai seinällä kaksi aluetta: ”Julkinen tuki” ja ”Yksityinen tuki”.

06 Pyydä ryhmiä tuomaan kirjaamansa muistilaput taululle ja lajittelemaan ne oikeille paikoilleen joko ”julkiseen” tai ”yksityiseen” kategoriaan.

07 Käykää läpi ryhmien keksimät toimintatavat ja keskustelkaa niistä yhdessä.

Ydinasiat

Monta kertaa niissä tilanteissa, kun näkee, että jotakuta kiusataan, haluaisi auttaa, mutta aina ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Nyt tiedät monta tapaa auttaa kiusattua. Tiedät myös sen, että sinulla on vaihtoehtoja olla kiusatun tukena tavalla, jonka koet itsellesi mukavimmaksi.

Sinulla on valta auttaa ihmisiä sinulle sopivalla tavalla!

Palaute

  1 min