Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Mitä näytössä näkyville ilkeyksille pitää tehdä?

Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen

Jos epäilyttää, sano se ääneen

Oppitunti 6: Mitä näytössä näkyville ilkeyksille pitää tehdä?

Oppitunnilla oppilaat harjoittelevat, miten toimia, kun he seuraavan kerran näkevät tai kuulevat jotain häiritsevää videolla, pelissä tai TV-ohjelmassa.

Tavoitteet

  • Oppilas ymmärtää,että on ihan ok, jos jokin näytöllä (tai sen ulkopuolella) nähty asia tuntuu epämukavalta, pelottaa tai surettaa.

  • Oppilas tietää, että häiritsevien asioiden katsomisesta ohjelmassa, pelissä tai videossa voi kieltäytyä.

  • Oppilas oppii keinoja, joilla häiritsevästä sisällöstä voi kieltäytyä.

  • Oppilas tunnistaa sellaisia aikuisia, joille voi puhua, jos on nähnyt jotakin häiritsevää.

Sanasto

  • Laaja käsite, jolla voidaan tarkoittaa välinettä tai keinoa jonkin asian (idean, käsitteen, viestin, tiedon jne.) välittämiseen. Esimerkkejä medioista: Televisio, kirjat, sanomalehdet, internet, kuorma-auton kylki, T-paita – mitä tahansa, missä on tietoa, missään muodossa.

  • Henkilö, joka häiritsee tai kiusaa toista henkilöä.

  • Tarkoituksellisesti ilkeä tai julma käytös, joka on toistuvaa ja joka tarkoituksena on satuttaa jotakuta (fyysisesti, tunnetasolla ja/tai sosiaalisesti). Kohteena olevan henkilön on usein vaikea puolustautua. Nettikiusaaminen on tämän käyttäytymisen muoto digimaailmassa.

  • (kutsutaan myös hiljaiseksi hyväksyjäksi)

    Häirinnän tai kiusaamisen todistaja, joka tunnistaa tilanteen, mutta ei puutu asiaan, joko omasta tahdostaan tai sen takia, ettei uskalla

  • Häirintä on toistuvaa häiritsevää käyttäytymistä toista ihmistä kohtaan. Se kohdistuu usein johonkin häirinnän kohteen ominaisuuteen, kuten sukupuoleen tai alkuperään. Häirintää on esimerkiksi häiriköinti, uhkailu, väijyminen, ärsyttäminen, pelottelu, kiusaaminen jne. Häirintää esiintyy myös netissä.

  • Henkilö, jota kiusataan, ahdistellaan tai häiritään. Voidaan kutsua myös uhriksi.

  • Kyky sanoa ”ei” päättäväisesti, kun joku pyytää tekemään jotain, mitä ei halua tai voi tehdä. Näillä taidoilla voi suojella itseään ja omia rajojaan. Taidot auttavat myös pysymään turvassa ja välttämään epäilyttäviä tai epämukavia tilanteita tai sisältöjä.

  • Vahva usko siihen, että jokin asia tai joku ihminen on luotettava tai totuudenmukainen.

  • (Tai raportointi)

    Sosiaalisen median sovellusten työkalu, jota voi käyttää häirinnän, kiusaamisen, uhkailun, haitallisen sisällön tai muun sääntöjä rikkovan toiminnan ilmiantamiseen tai raportoimiseen ylläpidolle.

  • Rohkea - ei välttämättä peloton, sillä ihmiset ovat erityisen rohkeita silloin, kun he pyytävät apua tai ryhtyvät toimeen pelosta huolimatta.

  • Kykyä toimia tai muuttaa asioita; siihen kuuluu myös itsensä ja muiden suojeleminen tai puolustaminen; sitä pidetään usein välttämättömänä osana kansalaisuutta.

Keskustellaan

Mitkä ovat suosikki TV-ohjelmiasi tai nettivideoitasi?

  • Miksi pidät näistä ohjelmista?

  • Mitä tunteita niiden katsominen herättää?

Katsomme yleensä mielellämme TV-ohjelmia tai videoita, koska ne ovat viihdyttäviä, eikö vain?

  • Kuka tietää, mitä sana ”viihdyttävä” tarkoittaa?

Kun ohjelma on viihdyttävä, siitä tulee hyvä mieli ja sitä katsoo mielellään.

Ehkä se saa nauramaan tai vain rentoutumaan, tai se kiinnostaa, koska opit jotain uutta, tai se on niin jännittävä, ettei malttaisi odottaa, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Joskus ohjelma ei kuitenkaan ole viihdyttävä, koska ihmiset tai eläimet loukkaantuvat oikeasti, joku on todella ilkeä tai pelottava tai jokin ohjelmassa tekee hermostuneeksi tai surulliseksi.

  • Osaako joku kertoa videosta tai ohjelmasta, joka ei ollut viihdyttävä?

  • Miksi se ei ollut sitä?

Tänään harjoittelemme sitä, mitä voit tehdä, kun näet tai kuulet seuraavan kerran jotain häiritsevää televisiossa tai netissä.

  • Jos katsot TV-ohjelmaa tai videota yksin ja näet tai kuulet jotain häiritsevää, voit sammuttaa laitteen.

Kirjoita taululle ”Sammuta”.

  • Jos olet yhä pois tolaltasi laitteen sammuttamisen jälkeen, etsi turvallinen aikuinen ja juttele hänen kanssaan näkemästäsi ja sen herättämistä tunteista.

    Kirjoita taululle ”Puhu tuevalliselle aikuiselle”.

  • Kuka on turvallinen aikuinen, jolle voisit puhua?

    Kirjoita oppilaiden ideat taululle. Mahdollisia vastauksia: äiti, isä, hoitaja, opettaja jne.

  • Jos katsot TV-ohjelmaa tai videota ystävien tai perheenjäsenten kanssa ja näet tai kuulet jotain häiritsevää, voit sanoa sen suoraan ja kertoa, miltä sinusta tuntuu.
    Voit esimerkiksi sanoa: ”Tämä ohjelma on pelottava. Katsotaan jotain muuta.”

    Kirjoita taululle ”Sano suoraan”.

  • Mitä muita asioita voisit sanoa?

Kirjoita oppilaiden ideat taululle. Mahdollisia vastauksia: ”En halua katsoa tätä, koska tämä saa minut pois tolaltani”, ”Katsotaan jotain, mistä kumpikin pitää.”

Jos sanot asiasta suoraan mutta joku näyttää sinulle edelleen asioita, joista et pidä, voit aina poistua tilanteesta ja kertoa turvalliselle aikuiselle.

Tehtävä

Tarvittavat materiaalit:

  • Alla esitellyt tilanteet

01 Jaa oppilaat pareihin.

02 Kerro oppilaille, että tässä tehtävässä harjoitellaan sanomaan suoraan, jos näkee tai kuulee jotakin häiritsevää televisiossa, pelissä tai videossa, ja puhumaan asiasta tuvalliselle aikuiselle.

03 Lue alla olevista tilanteista yksi kerrallaan läpi.

04 Ohjeista oppilaita pohtimaan ja harjoittelemaan parin kanssa, mitä he voisivat tehdä tai sanoa näissä tilanteissa.

Voitte kokeilla ensimmäisen tilanteen läpikäymistä yhdessä, jotta oppilaat saavat esimerkin.

05 Lopuksi voitte keskustella oppilaiden kanssa tehtävän sujumisesta ja siitä, millaisia ajatuksia siitä heräsi.

Tilanteet

  1. Katsot nettivideota perheenjäsenen kanssa. Videolla esiintyvä henkilö käyttää kirosanoja ja sanoo ilkeitä asioita, jotka häiritsevät sinua. Päätät sanoa asiasta suoraan. Mitä sanot?

  2. Katsot yksin uutta TV-sarjaa. Olet ensimmäisen jakson puolivälissä, kun jotain todella pelottavaa tapahtuu. Et saa asiaa pois mielestäsi, ja nyt olet vakuuttunut siitä, että niin voisi käydä sinullekin. Päätät sammuttaa ohjelman ja kertoa asiasta luotettavalle aikuiselle. Mitä sanot?

  3. Katselet nettivideoita ystäviesi kanssa. Yksi ystävä näyttää videon, jossa on alastomia ihmisiä. Se häiritsee sinua. Et tiedä, miltä ystävistäsi tuntuu, mutta et halua enää katsoa videota. Päätät sanoa asiasta suoraan. Mitä sanot?

  4. Pelaat moninpeliä verkossa, kun näet yhden pelaajan tahallaan sotkevan muiden pelaajien tekemisiä. Joku pyytää häntä lopettamaan, mutta hän vain nauraa. Mitä teet?

  5. Serkkusi pelaavat videopelejä, joissa on paljon ammuskelua. Monet ihmiset loukkaantuvat. Pyydät heitä pelaamaan jotain muuta, mutta he eivät välitä pyynnöstäsi. Mitä teet?

  6. Olet ystäväsi luona ja kuulet televisiosta uutisen, joka saa sinut todella surulliseksi. Kun pääset kotiin, päätät kertoa asiasta turvalliselle aikuiselle. Mitä sanot?

Ydinasiat

Jos jokin peli, video tai TV-ohjelma saa sinut pois tolaltasi, on ihan ok olla katsomatta sitä.

Nyt tiedät miten:

  • Jos olet yksin, sammuta se.

  • Jos asia jää mietityttämään sinua, puhu turvalliselle aikuiselle.

  • Jos joku näyttää tällaisia sisältöjä sinulle, sano asiasta suoraan ja kerro, miltä sinusta tuntuu.

  • Jos sanot asiasta suoraan ja hän silti jatkaa sen näyttämistä, lähde pois ja/tai kerro turvalliselle aikuiselle.

Palaute

  1 min