Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Mieti, ennen kuin jaat
Oppitunti 4: Kehystäminen
Oppitunnilla oppilaat harjoittelevat median tuottamista ja tarkastelevat sen merkitystä, mitä päätetään rajata kuvan sisään ja mitä jätetään kehyksen ulkopuolelle.
Tavoitteet
Oppilas hahmottaa oman toimijuutensa median tuottajana.
Oppilas ymmärtää, että median tuottajat tekevät valintoja siitä, mitä näytetään ja mitä jätetään kehyksen ulkopuolelle.
Oppilas tutustuu kehystämisen käsitteeseen ja ymmärtää mitä merkitystä sillä on, mikä tehdään näkyväksi ja julkiseksi ja mikä pidetään suojassa ja näkymättömissä.
Taustaa medialukutaidosta
Mediaa tuotettaessa tehdään jatkuvasti valintoja. Sisältöjä tuottaessa perustavanlaatuinen kysymys on se, mitä otetaan mukaan ja mitä jätetään pois. Tämä oppitunti auttaa oppilaita näkemään itsensä median tuottajina, kun he päättävät, mitä jakavat netissä.
Sanasto
-
Kun otat valokuvan tai videon maisemasta, henkilöstä tai esineestä, kehys rajaa sen osan, jonka katsoja näkee. Se osa, jonka päätät jättää kehyksen ulkopuolelle, on myös katsojaltasi piiloon jäävä osa.
Keskustellaan
Visuaalisen median tekijät hallitsevat kehystämällä, kuinka paljon tietoa he haluavat jakaa.
He päättävät, mitä sisällytetään kehyksen sisäpuolelle (mitä näemme) ja mikä jää kehyksen ulkopuolelle (mikä on näkymätöntä). Kaikki media on tuottajiensa tekemien valintojen tulosta.
Jokainen, joka on joskus ottanut kuvia, piirtänyt, maalannut tai muuten tuottanut jotakin visuaalista, on toiminut myös median tekijänä - ja käyttänyt tätä kehystämisen valtaa.
Sinulla on valta päättää, mitä haluat ottaa mukaan tai jättää pois. Se, minkä päätät jättää kehyksen ulkopuolelle, on edelleen olemassa tosielämässä, mutta ne ihmiset, jotka näkevät tilanteesta vain tuottamasi median, eivät koskaan näe ulkopuolelle jääneitä asioita.
Rajaamalla asioita kehyksen ulkopuolelle, median tuottajilla on valta vaikuttaa siihen, miten ihmiset tulkitsevat tilannetta. Joskus lopputulos on jännittävämpi, hauskempi tai muuten mielenkiintoisempi, kun emme saa tietää mitä kaikkea kehyksen ulkopuolelle jää.
Joskus on hauska nähdä, miten asioita tehdään.
Mutta millaista olisi, jos joka kerta elokuvaa, TV-ohjelmaa tai videota katsoessasi et näkisikään vain kehystettyä kuvaa, vaan näkisit myös kaikki kamerat, mikrofonit, kuvausryhmän jäsenet ja lavasteiden reunat? Luuletko, että nauttisit tarinasta yhtä paljon?
Aina kun jaat jotain netissä, tuotat mediaa.
Ja kuten elokuvan, videon tai TV-ohjelman tuottajat, sinäkin voit päättää, mitä ihmiset näkevät – mitä on kehyksen sisällä ja mitä jää pois näkyvistä, kehyksen ulkopuolelle.
Tällä oppitunnilla harjoitellaan median tuottamista ja tarkastellaan yhdessä kehystämisen merkitystä.
Tehtävä 1
Tarvittavat materiaalit:
A5 -kokoista paperia ja sakset (yksi setti kullekin oppilaalle)
01 Jaa jokaiselle oppilaalle yksi A5-kokoinen paperi ja sakset
02 Ohjeista oppilaita askartelemaan itselleen kehyksen
Kun paperista leikkaa keskeltä pois suorakaiteen muotoisen palasen, askartelee itselleen kätevän kehyksen. Toimiva tapa on esimerkiksi taittaa paperi keskeltä kahtia ja leikata sopivan kokoinen suorakaide taitoskohdasta, jättäen reunoille tilaa “kehyksiä” varten.
03 Harjoitelkaa kehystämistä
Ohjeista oppilaita pitämään kehystä kädenmitan päässä ja siirtämään sitä hitaasti kohti kasvoja ja taas kauemmas (ikään kuin kameran zoomaustoiminnolla!).
04 Keskustelkaa yhdessä
Voit käyttää keskustelun tukena seuraavia kysymyksiä:
Mitä huomaat siitä, mitä kehyksen sisällä näkyy?
Entä jos kehystä siirretään sivusuunnassa?
Voiko kehystä pitää jotenkin niin, että näet joitakin luokkatovereitasi, mutta et toisia, tai joitakin seinällä olevia asioita, mutta et muita?
Tehtävä 2
Tarvittavat materiaalit:
Moniste: ”Mitä kehyksessä on?” heijastettuna oppilaiden nähtäville
01 Heijasta taululle oppilaiden nähtäville “Mitä kehyksessä on” -moniste
02 Tarkastelkaa monisteen kuvia ja keskustelkaa yhdessä
Voit käyttää keskustelun tukena seuraavia ohjeistuksia:
Ota moniste ja katso kuvaa 1A: Mitä luulet katsovasi ja mistä tiedät mitä katselet?
Katso nyt kuvaa 1B: Miten näkemäsi lisätiedot auttavat sinua saamaan paremman käsityksen siitä, mitä oikein
katsot?
Kokeile uudelleen kuvalla 2A: Mikä mielestäsi jättää varjon? Mitkä ovat todisteesi?
Kuva 2B antaa lisätietoja: Arvasitko oikein?
Tarkastele monisteen kuvaparia 3A ja 3B: Vaikuttaako kuva 3A jännittävämmältä, kun ei näe kehyksen ulkopuolelle jääneitä asioita?
Ydinasiat
Median tuottajana asetat ”kehyksen” sen ympärille, mitä jaat netissä, jotta muut näkevät vain sen, mitä haluat heidän näkevän.
Palaute
  1 min