Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / Kuka tämä tyyppi oikein on?
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Mieti, ennen kuin jaat
Oppitunti 5: Kuka tämä tyyppi oikein on?
Tällä oppitunnilla käsitellään digitaalista jalanjälkeä, ja pohditaan miten se muodostuu. Oppitunnilla oppilaat tutkivat kuvitteellista henkilöä koskevia henkilötietoja, joista muodostuu osa tämän digitaalisesta jalanjäljestä. Näin oppilaat tutustuvat siihen, miten henkilön digitaalisen jalanjäljen perusteella voi päätellä asioita henkilöstä ja millaisia tulkintoja digitaalisista jalanjäljistä voi mahdollisesti tehdä.
Tavoitteet
Oppilas tunnistaa tapoja, joilla ihmisistä voidaan löytää tietoja digitaalisissa ympäristöissä.
Oppilas tutustuu digitaalisen jalanjäljen käsitteeseen ja ymmärtää, miten digitaalinen jalanjälki muodostuu toimintamme pohjalta.
Oppilas harjoittelee oletuksen, mielipiteen ja faktan erottamista toisistaan ja oppii arvioimaan niiden todenperäisyyttä.
Oppilas ymmärtää, että eri ihmiset tulkitsevat digitaalisissa ympäristöissä julkaisemiamme asioita eri näkökulmista.
Sanasto
-
Jotain, jonka sinä uskot tai muut uskovat todeksi jostakusta tai jostakin, vaikka kenelläkään ei ole todisteita siitä, että se olisi oikeasti totta.
-
Sen päättäminen, mitä julkaiset netissä – teksti, valokuvat, äänet, kuvitukset tai videot – ja tietojen järjestäminen ja esittely miettien, miten ne voivat vaikuttaa tiedot näkeviin ihmisiin tai millaisen kuvan sinusta ne antavat.
-
Digitaalinen jalanjälkesi tarkoittaa kaikkia niitä tietoja sinusta, jotka näkyvät netissä. Tämä voi tarkoittaa mitä tahansa valokuvista, äänitiedostoista, videoista ja teksteistä aina ”tykkäyksiin” ja kommentteihin, joita julkaiset ystäviesi profiileissa. Aivan kuten askeleesi jättävät jälkiä maahan kävellessäsi, myös netissä julkaisemasi viestit jättävät jälkiä.
-
Jotain, joka on totta tai joka voidaan todistaa todeksi.
-
Se, mitä sinä uskot tai muut uskovat jostakusta tai jostakin asiasta. Vaihtelee usein ihmisten välillä, eikä usein perustu tosiasioihin tai faktoihin.
Keskustellaan
Mistä tiedämme, mitä tiedämme (tai ainakin luulemme tietävämme)?
Digitaalisista ympäristöistä, kuten netistä ja sosiaalisesta mediasta löytyy paljon henkilötietoja. Näkemiemme tietojen perusteella teemme tietämättämme oletuksia ja muodostamme mielipiteitä ihmisistä ja asioista. Nämä oletukset ja mielipiteet saattavat myös myöhemmin osoittautua vääriksi.
Jotkut tiedot, kuten henkilötietosi, ovat yksityisiä, eikä niitä saa koskaan jakaa julkisesti. Toiset tiedot voivat taas tuntua tässä hetkessä harmittomilta jakaa, mutta on silti aina tarpeen pohtia, voiko joku tulkita jakamasi asian toisin kuin tarkoitit - ja voisiko julkaisun kuitenkin jättää tekemättä.
Sinun digitaalinen jalanjälkesi voi kertoa sinusta enemmän – tai jotain aivan muuta – kuin haluaisit toisten tietävän. Tällä oppitunnilla tarkastelemme sitä, millaisia seurauksia digitaalisella jalanjäljellä voi olla.
Tehtävä 1
Tarvittavat materiaalit:
Tehtävämoniste: ”Kuka tämä tyyppi oikein on?” (yksi kullekin ryhmälle)
Jos haluat, voit tarvittaessa helpottaa tehtävän tekemistä pienempien oppilaiden kanssa hyödyntämällä ”minä teen, me teemme, te teette” -strategiaa.
Voit siis ensin näyttää mallia tekemällä tehtävämonisteen ensimmäisen esimerkin itse, tehkää toinen esimerkki koko luokan kanssa ja sitten on jokaisen oppilaan itsenäisen työskentelyn vuoro. Tehtävä kannattaa päättää yhteiseen keskusteluun.
01 Jaa oppilaat pieniin ryhmiin ja anna jokaiselle ryhmälle “Kuka tämä tyyppi oikein on?” -tehtävämonisteet
02 Pyydä ryhmiä tutustumaan monisteella oleviin tietoihin Kristiinasta, Tainasta ja Kasperista
Kun paperista leikkaa keskeltä pois suorakaiteen muotoisen palasen, askartelee itselleen kätevän kehyksen. Toimiva tapa on esimerkiksi taittaa paperi keskeltä kahtia ja leikata sopivan kokoinen suorakaide taitoskohdasta, jättäen reunoille tilaa “kehyksiä” varten.
03 Ohjeista ryhmiä valitsemaan monisteen henkilöistä yhden, jolle kirjoittaa kuvauksen monisteen tietojen perusteella
Ryhmien tehtävänä on vastata yhdessä kysymykseen: “Millainen luulet tämän henkilön olevan?”. Ryhmät kirjoittavat kuvauksen henkilöstä monisteelle.
04 Käykää yhdessä läpi ryhmien keksimät kuvaukset
05 Kerro oppilaille “totuudet” monisteen henkilöistä ja keskustelkaa
Kristiina
on lukion kolmannella luokalla. Hän menee ensi vuonna yliopistoon opiskelemaan kemiantekniikkaa ja haluaa lopulta perustaa oman yrityksen. Hänelle tärkeitä asioita ovat perhe, vapaaehtoistyö, popkulttuuri ja muoti.
Taina
pelaa paikallisessa pesäpallojoukkueessa. Hän on 15-vuotias ja asuu Tampereella. Hänellä on 8-vuotias sisko. Hänelle tärkeitä asioita ovat pesäpallo, taiteen opiskelu, kitaran soittaminen ja ystävien kanssa hengailu.
Kasper
on 14-vuotias. Hän aloitti juuri jalkapallojoukkueessa, ja hänellä on kaksi kissaa. Hän on erittäin hyvä piirtämään ja rakentaa mielellään robotteja viikonloppuisin. Hänelle tärkeitä asioita ovat teknologia, jalkapallojoukkue, eläimet ja eläinten oikeudet.
Voitte käyttää keskustelun tukena seuraavia kysymyksiä:
Osuivatko henkilöistä muodostamanne kuvaukset lähelle henkilöitä koskevia faktoja?
Miksi luulet keksineesi juuri tuollaiset kuvaukset?
Ovatko kuvaukset mielipiteitä, olettamuksia vai faktoja? Perustele.
Mitä opit tästä tehtävästä?
Tehtävä 2
Tarvittavat materiaalit:
Tehtävämoniste: ”Kuka tämä tyyppi oikein on?” (yksi kullekin ryhmälle)
Jos haluat, voit tarvittaessa helpottaa tehtävän tekemistä pienempien oppilaiden kanssa keskustelemalla tehtävän aiheista yhdessä, sen sijaan että työskentelisitte ryhmissä.
01 Oppilaat jatkavat työskentelyä samoissa ryhmissä, kuin ensimmäisessä tehtävässä
Työskentely jatkuu myös saman henkilön parissa, johon oppilaat tutustuivat ensimmäisessä tehtävässä tarkemmin.
02 Ohjeista oppilaita pohtimaan, miten joku toinen henkilö voisi tulkita monisteen henkilön digitaalisesta jalanjäljestä saatavia tietoja.
Oppilaat voivat pohtia henkilöstä saatavia tietoja esimerkiksi jonkun seuraavista henkilöistä näkökulmasta:
Vanhempi
Ystävä
Henkilö itse 10 vuoden kuluttua
Valmentaja
Poliisi
Mainostaja
Työnantaja
Oppilaat voivat pohtia asiaa esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:
Millaisia tulkintoja valitsemanne henkilö voisi tehdä Kristiinasta, Tainasta tai Kasperista?
Ovatko tietojen perusteella muodostuneet mielikuvat tai ajatukset myönteisiä vai kielteisiä?
Voiko jonkin Kristiinan, Tainan tai Kasperin jakaman tiedon tulkita eri tavalla, kuin uskoisit heidän haluavan tai tarkoittaneen?
Haluaisitko itse, että sinusta olisi tällaisia tietoja netissä julkisesti esillä, kuin Kristiinasta Tainasta tai Kasperista? Miksi/Miksi et?
Mitä seurauksia sillä voisi olla, että joku muodostaa sinusta kielteisen mielipiteen netissä julkaisemiesi tietojen perusteella?
Miten hallitsisit tietoja tai julkaisisit ne eri tavalla, jos olisit Kristiina, Taina tai Kasper?
03 Keskustelkaa
Pyydä ryhmiä kertomaan muulle luokalle, mitä he ovat keskustelleet.
Pohtikaa yhdessä, mitä olette oppineet yksityisyyttä koskevista valinnoista netissä.
Ydinasiat
Kun näemme tai kuulemme ihmisten julkaisuja, kommentteja, valokuvia ja videoita, teemme heistä olettamuksia tai muodostamme mielipiteitä, jotka eivät aina pidä paikkaansa, varsinkaan silloin, jos emme tunne heitä. Tämä johtuu siitä, että se, mitä kukin julkaisee itsestään netissä näyttää vain pienen osan siitä, keitä olemme tai mikä on meille tärkeää. Eri ihmiset voivat nähdä saman tiedon ja tehdä siitä erilaisia johtopäätöksiä. Älä siis oleta, että ihmiset näkevät sinut netissä niin kuin haluaisit heidän näkevän sinut.
Joskus netissä voi myös julkaista jotakin, joka ei pidä täysin paikkaansa. Emme voi oikeasti tietää kaikkia tosiasioita toisista ihmisistä tai heidän tunteistaan ja ajatuksistaan ennen kuin tunnemme heidät henkilökohtaisesti – ja silloinkin se vie aikaa!
Palaute
  1 min