Opettajille / Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen / En minä sitä tarkoittanut
Ole loistava netissä - koulujen työkalupakki digiturvallisuuteen
Mieti, ennen kuin jaat
Oppitunti 3: En minä sitä tarkoittanut!
Oppitunnilla oppilaat luovat itseään kuvaavia T-paitoja käyttämällä vain emojeita. Samalla he oppivat, että eri ihmiset voivat tulkita saman viestin eri tavoin.
Tavoitteet
Oppilas ymmärtää, että eri ihmiset voivat tulkita samoja viestejä eri tavoin.
Oppilas tunnistaa paremmin erilaisia visuaalisia vihjeitä, joita käytämme viestinässämme.
Oppilas oppii, että medialla on erilaisia muotoja, ja hän itse on myös aktiivinen median tuottaja.
Oppilas tutustuu kontekstin käsitteeseen.
Taustaa medialukutaidosta
Kun käytämme T-paitoja, joissa on yritysten, urheilujoukkueiden, koulujen, muusikoiden, poliitikkojen jne. logoja, olemme käytännössä käveleviä mainostauluja. Tämä tehtävä osoittaa, että T-paita on samanaikaisesti sekä suoraa viestintää että mediaa, ja auttaa oppilaita näkemään, että näytöt eivät ole ainoa paikka, josta mediaa voi löytyä.
Sanasto
-
Sana tai lause, kuva (kuten logo tai emoji) tai jokin muu symboli tai symbolien yhdistelmä, jolla on tietty merkitys tai viesti. Joskus kyse on salaisesta koodista, jonka vain tietyt ihmiset ymmärtävät, mutta usein kyse on symbolista, jonka merkityksen ymmärtävät lähes kaikki.
-
Viestiä tai jotakin näkemäämme asiaa ympäröivä tieto, joka auttaa meitä sen ymmärtämisessä. Konteksti voi olla esimerkiksi viestin sijaintipaikka, sen ajankohta tai henkilö, jolta se on peräisin.
-
Tapa, jolla joku ymmärtää viestin, tai viestistä saadun merkityksen.
-
Kuva, symboli tai kuvaus, joka kertoo paljon (tai ilmaisee totuuden) jostakin asiasta, henkilöstä tai ryhmästä.
Keskustellaan
Onko sinulle koskaan käynyt niin, että joku on ymmärtänyt väärin jotakin, mitä olet sanonut, tehnyt, kirjoittanut tai julkaissut netissä?
Aiheuttiko väärinymmärrys pahaa mieltä tai suuttumusta? Jouduit ehkä selittämään, ettet tarkoittanut sitä niin kuin toinen sen ymmärsi?
Joskus käy niin, että kommunikoidessamme me tiedämme kyllä itse, mitä tarkoitamme, mutta ihmiset, joiden kanssa kommunikoimme, eivät ymmärrä meitä. Näin voi käydä varsinkin silloin, jos emme ole samassa tilassa. Tämä johtuu siitä, että ihmisten omat kokemukset vaikuttavat siihen, miten he tulkitsevat esimerkiksi kuvia ja sanoja.
Sekaannusta lisää se, että viestimme paljon aivan tietämättämme. Kerromme ihmisille, keitä olemme – ja arvioimme sitä, keitä he ovat – käyttämällä vihjeitä, kuten vaatteitamme, hiustyyliämme ja jopa sitä, miten kävelemme tai elehdimme käsillämme. Voimme myös viestiä käyttämiemme kuvien, symbolien, tyylien ja sanojen avulla - ja ympärillämme olevat ihmiset tekevät näistä omat tulkintansa.
Tässäpä esimerkki
Jos näet netissä kuvan henkilöstä, jolla on urheilujoukkueen logolla varustettu paita, ajattelet luultavasti, että henkilö on kyseisen joukkueen fani. Olisit myös todennäköisesti oikeassa. Tämä johtuu siitä, että useimmat meistä tietävät, miltä fanipaidat näyttävät. Vaikka emme tunnistaisi kyseisen joukkueen logoa, osaamme päätellä, että kyseessä on todennäköisesti urheilujoukkue.
Mutta entä jos näkisit kuvan jostakusta, jonka paidassa lukee ”poromafia”? Mitä ajattelisit tästä henkilöstä? Jos fanitat jääkiekkoa, saatat tietää, että Oulun Kärpät -joukkueen fanit kutsuvat itseään leikkisästi ”poromafiaksi”. Kuvan henkilöllä lukee siis ”poromafia” paidassaan sen merkiksi, että hän kannattaa Oulun Kärppiä.
Jos et tunne tätä Kärppä-fanien symbolia, voisit luulla ”poromafian” liittyvän vaikkapa poronhoitoon tai pitäisit sitä muuten vain kummallisena. Sinun saattaisi jopa tehdä mieli kommentoida, miten outo juttu se onkaan. Samalla saattaisit tahtomattasi suututtaa Kärppä-fanit. Heille kommenttisi näyttäytyisi töykeänä, ja he saattaisivat kuitata ilkeällä kommentilla takaisin. Se taas saattaisi loukata sinua. Näin päädymme negatiivisten kommenttien ja pahan mielen sekamelskaan.
Miten voisimme siis varmistaa, että muut ymmärtävät, mitä tarkoitamme silloinkin, kun viestimme digiympäristöissä, kuten netissä tai somessa?
Yksi tapa on nähdä itsemme median tuottajina. Joka kerta, kun luomme profiilin, kirjoitamme tekstiviestin jollekin, kommentoimme chatissa tai jaamme kuvan, tuotamme mediaa. Kuten kaikki hyvät median tuottajat, mekin haluamme tuottaa ja jakaa mediaa harkitusti. Siksi kannattaa siis pysähtyä kysymään itseltämme ennen netissä julkaisemista:
”Miten joku, joka on erilainen kuin minä, voisi tulkita viestini?”
Tehtävä
Tarvittavat materiaalit:
Moniste: ”Tyhjä T-paita” (yksi kullekin oppilaalle)
Moniste: ”Emoji-taulukko” (heijastetaan seinälle tai asetetaan esille niin, että kaikki näkevät sen)
Tusseja, värikyniä tai väriliituja piirtämiseen
Teippiä (tai jokin muu keino kiinnittää T-paidat kaikkien nähtäville)
01 Jaa oppilaille “Tyhjä T-paita” -monisteet ja heijasta taululle oppilaiden nähtäville “Emoji-taulukko”.
02 Ohjeista oppilaita kuvailemaan itseään emojien avulla
Oppilaiden tehtävänä on piirtää tyhjään T-paitaan pelkkien emojien avulla se kuva, jonka he haluaisivat itsestään antaa. T-paidan koristelussa voi käyttää yhtä, kahta tai kolmea emojia, mutta ei sen enempää.
Oppilas voi kopioida “Emoji-taulukko” -monisteelta sopivia emojeja tai keksiä omia.
Samalla harjoitellaan median tuottamista!
03 Jaa oppilaat pareihin
Parien tehtävänä on yrittää arvata, mitä toisen oppilaan T-paidassa olevat emojit kertovat hänestä. Samalla parit pohtivat, pitivätkö arvaukset paikkaansa, vai pitikö emojien tarkoitusta selittää tarkemmin.
04 Esitelkää tuotokset koko luokan kesken
Voitte ripustaa T-paidat ympäri huonetta, jotta kaikki näkevät toistensa paidat. Kokeilkaa, löydättekö kullekin paidalle oikean omistajan.
05 Keskustelkaa yhdessä
Voitte käyttää keskustelun tukena seuraavia kysymyksiä:
Mikä teki paidan ja luokkakaverin yhdistämisestä vaikeaa tai helppoa?
Mitä huomasit niiden paitojen symboleista, joita oli helppo yhdistää?
Olivatko jotkin emojit suosittuja? Olivatko jotkut vain yhden ihmisen paidassa?
Olivatko kaikki samaa mieltä kaikkien emojien merkityksestä?
Miten konteksti voi muuttaa emojin merkitystä?
Katso emojia käsistä, joissa on kaksi sormea pystyssä. Mistä tiedät, tarkoittaako se rauhaa, voittoa vai numeroa 2? Entä tuli-emoji? Tarkoittaako se vaaraa/hätätilannetta? Vai suosiota tai menestystä (”Äijä on tulessa!”)?
Muuttuuko merkitys sen mukaan, missä emoji esiintyy (virnistävä emoji kotitehtävässä saattaa tarkoittaa, että opettajasi mielestä olet tehnyt hyvää työtä, mutta ystäväsi tekstiviestissä se voikin tarkoittaa, että hän on iloinen tai vitsailee)?
Muuttuuko merkitys sen mukaan, minkä muiden emojien kanssa se on?
Ydinasiat
Median tuottajina meidän on hyvä pysähtyä kysymään itseltämme ennen viestien tai kuvien julkaisemista nettiin: ”Miten joku, joka on erilainen kuin minä, voisi tulkita tämän? Olenko varma, että viestini ymmärretään oikein? Voisiko viestin ymmärtää väärin?”
Samojen kysymysten ääreen on hyvä pysähtyä kun tulkitsemme toisten julkaisuja, kuvia tai viestejä: ”Ymmärränkö varmasti, mitä julkaisija on tarkoittanut vai teenkö omia tulkintoja?”
Palaute
  1 min